open

ID. – maailman innovatiivisin täyssähköautoperhe

22.10.2019

DB2019AU00477 large

Volkswagenin uuden täyssähköisen ID.-malliperheen ainutlaatuinen alustaratkaisu tarjoaa mahdollisuuden muuttaa ”täyssähköauto miljoonille” -vision todellisuudeksi. ID.:n alustaratkaisun perustana toimiva modulaarinen täyssähköauton perusrakenne (MEB) tarjoaa Volkswagenille ainutlaatuisen myyntivaltin. Se myös todistaa, että Wolfsburgissa on sitouduttu tosissaan sähköiseen liikkumiseen.

Toisin kuin yleensä, ID.-malliperheen autojen alustaa ei ole jälkikäteen muokattu polttomoottoriautosta, vaan se on suunniteltu alusta alkaen täyssähköautoja varten. Volkswagen voi näin hyödyntää optimaalisesti teknologisia mahdollisuuksiaan. Lisäksi muotoilu- ja ajoneuvokonsepti ovat joustavampia kuin koskaan aikaisemmin – skaala ulottuu kompakteista autoista SUV:hin ja pakettiautoihin. Malliperheen ensimmäinen jäsen ID.3 on teknisen kehityksen virstanpylväs. Se on ensimmäinen täysin liitettävä täyssähköauto, johon miljoonilla ihmisillä on varaa.

ID.-sukupolven nollapäästöisten ajoneuvojen sukupolvi tekee vaikutuksen paitsi avantgarde-muotoilullaan myös toimintamatkallaan, joka lähestyy nykyisten bensiinikäyttöisten moottoreiden tasoa. Sähköautoperheen ensimmäinen jäsen tulee olemaan vuonna 2020 myyntiin tuleva ID.3, joka on suunnilleen perinteisellä polttomoottorilla varustetun Volkswagen Golfin hintainen, täysin liitettävä, kompakti neliovinen auto. ID.3:n sisämitat ja muunneltavuus muokkaavat autoluokan rajat uusiksi: kuljettajien ja matkustajien mukavuus on verrattavissa luokkaa suurempiin autoihin. Tämä on mahdollista poikkeuksellisen pitkän akselivälin ja sen myötä lyhyiden etu- ja takaylitysten ansiosta. Koska polttomoottorille ei tarvitse varata tilaa auton sisältä, akselit voidaan sijoittaa lähelle keulaa ja perää.

Vilkaisu ID.3:n runkoon paljastaa taka-akseliin integroidun sähkömoottorin ja lattiaan sijoitetun akun. Optimaalisen painonjakauman ansiosta ratkaisu tarjoaa ajomukavuutta ja samalla miellyttävän korkuisen istuma-asennon matkustajille. Voimansiirto moottorista taka-akseliin suoritetaan yksivaihteisella vaihteistolla. WLTP-standardin mukaan mitattu ID.-mallien ajomatka tulee olemaan noin 330–550 kilometriä. Pikalatausjärjestelmän 125 kW teholla odotusajat ovat lyhyitä ja tyhjä akusto voidaan ladata 80 % varaukseen puolessa tunnissa.

Auton alusta perustuu modulaariseen täyssähköautojen rakenteeseen (MEB), joka toimii paitsi kaikkien ID.-perheen autojen myös Audin, SEATin ja Volkswagen Hyötyautojen täyssähköautojen teknisenä perustana. MEB tulee käyttöön viiteen eri automerkkiin kolmella mantereella.

Modulaarinen täyssähköauton perusrakenne (MEB) on Volkswagenin historian tärkein hanke, joka on samanlainen kuin siirtyminen Kuplasta Golfiin. Se avaa tien sähköaikaan ja tulee olemaan ensimmäisessä vaiheessa perusta yli 10 miljoonalle sähköautolle.