open

Myyttejä sähköautoilusta

22.10.2019

myyttejä sähköautoista

1. "Kenelläkään ei ole siihen varaa”

  • Täyssähköauto Volkswagen ID.3 maksaa saman verran kuin vastaavan tehoisella moottorilla varustettu Golf
  • Sähkö on halvempaa kuin polttoaine
  • Täyssähköauton verotus on kevyempää kuin polttomoottoriauton
  • 2. ”Latausasemia ei ole riittävästi”

  • Vuoden 2019 alussa Suomessa oli yli 2 300 julkista latauspistettä ja niiden määrä lisääntyy jatkuvasti
  • Kotilatauslaitteet mahdollistavat helpon latauksen
  • Euroopassa julkisia latausasemia on jo yli 100 000
  • 3. ”Lataaminen kestää ikuisuuden”

  • Täyssähköauto latautuu nopeasti
  • ID.3:a voidaan ladata jopa 125 kW:n teholla
  • Auton sovellus näyttää reitin lähimpään vapaaseen latausasemaan
  • 4. ”Sillä ei koskaan pääse Lappiin asti”

  • Täyssähköauton toimintamatka on jopa 550 km
  • Suomessa on jo yli 150 julkista pikalatausasemaa
  • Pikalatauspisteitä sijoitetaan etenkin liikenteen taukopaikoille
  • 5. ”Sähkö? Aivan liian vaarallista”

  • Sateessa lataaminen on täysin vaaratonta
  • Kolari: sähkövirta katkeaa välittömästi
  • Ukkonen: Faradayn häkki suojelee täyssähköautossa
  • 6. ”Se ei pelasta ympäristöä”

  • Jopa 90 % pienemmät hiilidioksidipäästöt kuin polttomoottoreissa
  • Vihreän sähkön määrä lisääntyy sähköverkossa
  • ID.3 on Volkswagenin ensimmäinen hiilineutraali auto
  • 7. ”Sähköverkkomme ei tule suoriutumaan siitä”

  • Jos Suomen teillä liikkuisi 250 000 täyssähköautoa, sähkön kulutus kasvaisi vain 1 %
  • Suomen koko henkilöautokannan sähköistäminen lisäisi sähköenergian kokonaiskulutusta noin 10% (noin 10 TWh) ja samalla säästyisi 30 TWh polttoainetta.
  • Täyssähköauto sopii hyvin osaksi modernia, joustavaa energiajärjestelmää
  • 8. ”Menetämme työpaikkoja”

  • Täyssähköautojen valmistukseen tarvitaan noin 30% vähemmän tuotantokapasiteettia kuin polttoainekäyttöisiin autoihin
  • Sähköistyminen luo tuhansia uudenlaisia työpaikkoja
  • Zwickaun tehtaalla noin 8000 henkilöä työskentelee ID.-mallistoperheen valmistuksessa
  • 9. ”Ne ovat vaarallisen hiljaisia”

  • Keinotekoinen ääni on ollut pakollinen kesästä 2019 alkaen
  • Rengasäänet: Yli 30 km/h nopeudella kulkevan täyssähköauton kuulee helposti
  • Kuljettajaa avustavat turvajärjestelmät: optimaalinen suojaus kaikille tienkäyttäjille
  • 10. ”Sähköauto on liian hidas”

  • Täyssähköautot kiihtyvät polttomoottoriautoja nopeammin
  • Maksimaalinen vääntö heti liikkeelle lähdössä
  • Ylivoimainen täyssähkökilpa-auto: ID.R kiihtyy 0–100 km/h 2,25 sekunnissa
  • 11. ”Ne ovat tylsiä”

  • ID.-mallistoperheen innovatiivinen, ainutlaatuinen muotoilu
  • Tilaa säästävä sähkömoottori mahdollistaa suuremmat sisätilat
  • Kiehtovan monipuolinen: 27 MEB-alustarakenteeseen pohjautuvaa mallia vuoteen 2022 mennessä
  • 12. ”Litium loppuu pian”

  • Suuret varannot: litiumia on riittävästi kymmeneen miljardiin täyssähköautoon
  • Tutkimus: akkuihin tarvitaan yhä entistä vähemmän kobolttia
  • Kierrätys: pitkällä aikavälillä jopa 97 % on kierrätettävissä