Kolme uutta mallia: Porsche viimeistelee toisen Taycan-sukupolven
Uusi versio erittäin riemastuttavasta Taycan GTS:stä ja uusi nelivetoinen lähtötason versio Taycan GTS: urheilullinen, monikäyttöinen ja huomiota herä...
Korko uusiin 0,99 % + kulut. Satoihin vaihtoautoihin jopa 100 000 Plussa-pistettä. Ja paljon muuta!
Stuttgart. Porsche on uudistanut suositun SUV-luksusmallinsa perusteellisesti. Uusi Cayenne tuo mukanaan Porschen uuden digitalisoidun näyttö- ja hallintalaitekonseptin, uutta alustateknologiaa ja paljon innovatiivisia, huipputeknisiä ominaisuuksia. ”Kyseessä on yksi Porschen historian laajimmista mallipäivityksistä”, kertoo Porschen Cayenne-tuotelinjasta vastaava johtaja Michael Schätzle. Uuden Cayennen HD Matrix LED ‑ajovalot takaavat parhaan mahdollisen valaistuksen kaikissa ajotilanteissa, ja ilmanlaatujärjestelmä suodattaa epäpuhtaudet matkustamon sisäilmasta. Ensimmäistä kertaa Cayennessa myös etumatkustaja saa käyttöönsä oman tietoviihdenäytön, joka mahdollistaa vaikkapa videoiden suoratoiston matkan aikana. Uudistetun muotoilun ja entistä tehokkaamman moottorivalikoiman ansiosta Cayenne vahvistaa asemiaan segmenttinsä urheilullisimpana autona.
Porsche on integroinut uuteen Cayenneen täysin uudistetun näyttö- ja hallintalaitekonseptin. Porsche Taycanissa ensiesittelynsä saanut Porsche Driving Experience ‑konsepti on suunniteltu kuljettajan näkökulmasta ja optimoi auton hallintalaitteiden käytön. Kaikki kuljettajan usein tarvitsemat toiminnot sijaitsevat ohjauspyörässä tai sen välittömässä yhteydessä. Esimerkiksi ohjauspyörän taakse vasemmalle puolelle sijoitettu hallintavipu mahdollistaa nyt myös kuljettajaa avustavien järjestelmien hallinnan. Automaattivaihteiston vaihteenvalitsin on sijoitettu uudessa Cayennessa kojelautaan. Tämä ratkaisu vapauttaa keskikonsolista tilaa säilytyslokeroille ja suurikokoiselle ilmastoinnin hallintakeskukselle, joka on saanut tyylikkään mustan paneelin muodon. Kosketuspalautteella varustetun helppokäyttöisen kosketusnäytön ja mekaanisten ilmastointisäätimien yhdistelmä takaa käyttökokemuksen, joka on sekä käytännöllinen että esteettisesti miellyttävä. Uuden Porsche Driver Experience ‑ohjaamokonseptin keskeisenä piirteenä on täydellinen tasapaino digitaalisten ja analogisten elementtien välillä.
Cayennen uusiksi suunnitellussa ohjaamossa on ensimmäistä kertaa täysin digitaalinen mittaristo, joka muodostuu 12,6-tuumaisesta kaarevasta näytöstä ja mahdollistaa näkymän valinnan kuljettajan mieltymysten mukaan. Lisävarusteena on saatavissa myös optimoitu Head-Up Display -heijastusnäyttö. Porsche Communication Management (PCM) ‑järjestelmän 12,3-tuumainen keskusnäyttö, joka on integroitu harmoniseksi osaksi uutta kojelautaa, mahdollistaa auton kaikkien tärkeimpien toimintojen hallinnan. Yhteystoimintoja on parannettu entisestään Spotifyn® ja Apple Musicin® kaltaisten sovellusten integroinnin myötä. Myös etumatkustajan puolelle on nyt ensimmäistä kertaa saatavissa 10,9-tuumainen näyttö. Se parantaa etumatkustajan ajoelämystä mahdollistamalla auton suorituskykytietojen katselemisen, tietoviihdejärjestelmän hallinnan ja markkina-alueesta riippuen myös videoiden suoratoiston matkan aikana. Erityinen kalvo varmistaa, että näyttö ei voi häiritä kuljettajan keskittymistä ajamiseen.
Uuden Cayennen ulkomuoto on erityisen ilmeikäs uusiksi muotoillun keulan, voimakaspiirteisten pyöräkoteloiden, uudistetun konepellin ja huipputeknisen vaikutelman antavien ajovalojen ansiosta. Auton perälle antavat luonteenomaisen ilmeen kolmiulotteisilta näyttävät takavalot, selkeät muodot ja uusi takapuskuri, johon on integroitu rekisterikilven pidike. Kolmella uudella sävyllä laajentunut korivärivalikoima, kevyet urheiluvarustepaketit, jotka vähentävät Cayenne Coupén painoa 33 kilolla, ja kattava 20-, 21- ja 22-tuumaisten vanteiden valikoima takaavat, että uutuusmalli tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet myös räätälöintiin oman maun mukaan.
Uudessa Cayennessa on nyt vakiona Matrix LED -ajovalot ja uutena lisävarusteena HD Matrix LED -ajovalot. Tämä innovatiivinen valojärjestelmä kattaa kaksi valomoduulia ja 32 000 pikseliä ajovaloa kohti. Se tunnistaa muut tielläliikkujat ja himmentää valokeilan eri osia vastaavasti häikäisyn välttämiseksi. Järjestelmä voi säätää valomoduulien kirkkautta yli tuhannelle eri tasolle ajotilanteen mukaan. Erityisesti mukautetut valotilat parantavat turvallisuutta ja mukavuutta eri ajo-olosuhteissa.
Porsche esittelee uudessa Cayennessa myös ilmanlaatujärjestelmän, joka havaitsee navigointitietojen perusteella muun muassa tunnelin lähestymisen ja aktivoi sisäilman kierrätyksen automaattisesti. Lisävarusteena saatava anturi havaitsee ilman korkean pienhiukkastason ja suodattaa tarvittaessa ilman useita kertoja pienhiukkassuodattimen läpi. Lisäksi järjestelmän ionisaattori poistaa sisäilmasta bakteereita ja epäpuhtauksia. Tästä on hyötyä erityisesti allergikoille.
Uuden Cayennen varusteluun kuuluu myös kattava valikoima uusia ja optimoituja kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Näihin kuuluvat muun muassa aktiivinen nopeusrajoitusavustin, väistöliikeavustin ja kaarreavustin sekä Porsche InnoDrive -järjestelmä yhdistettynä mukautuvaan vakionopeussäätimeen. Tämän ansiosta uusi Cayenne avustaa kuljettajaa entistäkin paremmin vaaratilanteissa ja ajettaessa esimerkiksi ruuhkaisella moottoritiellä.
Uusi Cayenne on varustettu vakiona teräsjousilla ja PASM-aktiivijousitusjärjestelmällä. Uusissa iskunvaimentimissa on hyödynnetty kahden venttiilin teknologiaa, joten erilliset sisään- ja ulosjoustovaiheet takaavat optimaalisen suorituskyvyn kaikissa ajotilanteissa. Erityisesti mukavuus alhaisilla ajonopeuksilla, ohjattavuus dynaamisessa kaarreajossa ja kallistusvakaus ovat parantuneet huomattavasti. Ajokokemusta voidaan parantaa vieläkin enemmän uudella mukautuvalla ilmajousituksella, joka on toteutettu käyttämällä kahden kammion ja kahden venttiilin teknologiaa. Vakiojousitukseen ja aikaisempaan malliin verrattuna uusi ilmajousitus pehmentää ajotuntumaa, vakauttaa autoa entisestään ja helpottaa käsittelyä niin maantiellä kuin maastossakin. Se tarkentaa ohjausta ja vähentää korin liikkeitä dynaamisessa ajossa. Lisäksi normaali-, Sport- ja Sport Plus -ajotilojen välinen ero on entistäkin selkeämpi uuden jousituksen ansiosta.
Euroopassa Cayenne tuodaan markkinoille kolmella eri moottoriversiolla. Porschen oman nelilitraisen V8-kaksoisturbon jalostettu versio korvaa aikaisemman V6-moottorin uudessa Cayenne S -variantissa. Moottori kehittää tehoa 474 hv ja vääntää vahvimmillaan 600 Nm – 34 hv ja 50 Nm enemmän kuin edeltäjänsä. Se kiidättää sekä SUV- että SUV Coupé -malliversiot nollasta sataan kilometriin tunnissa 4,7 sekunnissa. Huippunopeus on 273 km/h. Cayenne-malliston perustason voimanlähteenä on optimoitu kolmilitrainen V6-turbo, jonka huipputeho on nyt 353 hv ja suurin vääntö 500 Nm, 13 hv / 50 Nm enemmän kuin aikaisemmin.
Sama kuusisylinterinen moottori toimii myös Cayenne E-Hybridin voimalinjan perustana. Myös uuden hybridiversion sähkömoottorin tehoa on kasvatettu 30 kW:n verran 130 kilowattiin (176 hv), joten kokonaisteho nousee peräti 470 hevosvoimaan (346 kW). Korkeajänniteakun kapasiteetti on suurennettu 17,9 kWh:sta 25,9 kilowattituntiin, mikä mahdollistaa varustelusta riippuen jopa 90 kilometrin WLTP-sertifioidun toimintamatkan pelkällä sähköllä. Uusi 11 kW:n integroitu vaihtovirtalaturi lyhentää latausajan parhaimmillaan alle kahteen ja puoleen tuntiin suuremmasta akkukapasiteetista huolimatta. Optimoidut e-hybrid-ajotilat parantavat taloudellisuutta ajon aikana.
Turbo GT on edelleen Cayenne-malliston huippuversio useimmilla markkina-alueilla EU:n ulkopuolella. Ainoastaan coupé-korimallina saatavissa oleva Turbo GT sisältää kaikki mallisarjan innovatiiviset uutuudet ja optimoidut ominaisuudet. Tämän lisäksi Turbo GT:n nelilitraisen V8-kaksoisturbomoottorin huipputeho on kasvanut 19 hv:n verran peräti 659 hevosvoimaan. Cayenne Turbo GT kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,3 sekunnissa ja saavuttaa 305 km/h:n huippunopeuden.
Cayennen vakiovarustelua on laajennettu huomattavasti, ja se sisältää nyt muun muassa Matrix LED -ajovalot, PASM-aktiivijousitusjärjestelmän, 20 tuuman vanteet, ParkAssist (edessä ja takana) sis. peruutuskameran sekä induktiivisen älypuhelimen latausalustan, jonka latausteho on jopa 15 W.
Suomessa uuden Cayenne E-Hybridin hinnat alkavat 113 332,43 eurosta (Coupé-versio alk. 116 780,13 euroa) sisältäen arvonlisäveron, autoveron ja maakohtaisen varustelun. Lisäksi Suomessa on perusvarustelupaketin lisäksi saatavilla kolme muuta varustelupakettia: Plus Package, joka tuo mukanaan mm. adaptiivisen vakionopeudensäätimen ja lämmitettävän ohjauspyörän, Prime Package painottuu mukavuus- ja avustinteknologiaan ja Performance Packagen ulkonäköön ja sisustukseen vaikuttavilla varusteilla voi rakentaa helposti näyttävän kokonaisuuden. Uusien mallien tilauskirjat on jo avattu, ja toimitukset asiakkaille alkavat Suomessa heinäkuussa 2023.
Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta: https://newsroom.porsche.com/en.html
Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Porsche, [email protected], 040 578 3924.