Uusi Porsche-myymälä avasi Ouluun – ”Täysin uudenlainen myymäläkonsepti koko Suomessa”
K-Auto panostaa merkittävästi Oulun alueeseen osana vahvaa valtakunnallista kasvustrategiaansa. Jatkossa Oulun Visiolinjalla samassa kiinteistössä si...
Korko uusiin 0,99 % + kulut. Satoihin vaihtoautoihin jopa 100 000 Plussa-pistettä. Ja paljon muuta!
Vinkit turvalliseen ja miellyttävään hiihtolomaliikenteeseen antoivat K-Autolla Volkswagenin tuotepäällikkönä toimiva Sampo Seppänen sekä K-Latauksesta vastaava johtaja Iiro Määttänen.
Ennen tien päälle lähtemistä kannattaa tarkistaa ainakin oman matkareitin liikennetilanne. Ajankohtaiset tiedot niin ajokelistä kuin mahdollisista tietöistä ja muista häiriöistä löydät esimerkiksi Fintrafficin sivuilta. Jos mahdollista, oma matkanteko kannattaa ajoittaa muihin ajankohtiin kuin ruuhkahuippuihin.
Huolehdi myös, että autosi on iskussa. Tarkista pyyhkijänsulat, ajovalojen polttimot sekä renkaiden kunto. Muista, että renkaiden urasyvyys ei ole koko totuus renkaan pitokyvystä. Vanha rengas kovettuu, jolloin renkaan lamellit eivät enää toimi suunnitellusti. Myös pitokyky kärsii, vaikka urasyvyyttä olisikin vielä jäljellä. Yli 6-vuotias rengas alkaa olla jo vaihtokunnossa, vaikka pintaa vielä olisikin jäljellä.
Öljyn ja lasinpesunesteen riittävyys kannattaa myös tarkistaa aina varsinkin ennen pidempää reissua. Huolehdithan, että autosta löytyvät myös taskulamppu, heijastinliivit, varoituskolmio ja varsinkin kylmillä keleillä riittävästi lämmintä vaatetta kaikille matkustajille varmuuden vuoksi.
Jos suinkin mahdollista, liikenteeseen kannattaa lähteä mahdollisimman levänneenä. Varaa matkantekoon myös riittävästi aikaa ja pitkää pinnaa. Kaahailu ohituskaistoilla on selvä turvallisuusriski koko liikenteelle, eivätkä riskialttiit ohitukset nopeuta perille pääsemistä lainkaan. Turhat ohittelut voivat päinvastoin ruuhkauttaa liikennettä entisestään ohituskaistan loppupäässä.
Varsinkin pitkillä matkoilla tauot ovat tärkeitä hetkiä virkistymiselle. Sähköautoilijoille auton latausajankohdat tarjoavat hyvän taukohetken, jonka voi käyttää vaikkapa kahvitaukoon, ruokaostosten tekemiseen tai happihyppelyyn.
Erityisesti raskas lumi tai sohjo lisää auton kohtaamaa vastustusta, mikä osaltaan lisää niin sähköauton kuin polttomoottoriauton kulutusta. Mikäli keliolosuhteet ovat tavallistakin huonommat, sähköautoilijan kannattaa pitkillä matkoilla varautua ottamaan matkan aikana yksi lisäpysähdys. Lisäksi pieni tauko vain parantaa kuljettajan tarkkaavaisuutta haastavissa oloissa, ja jos takapenkillä on mukana pikkuväkeä, tauot ovat useimmiten erityisen tarpeellisia.
Matkan alkutaipaleella:
Lahti: K-Citymarket Karisma Lahdessa palvelee aikaisesta aamusta iltamyöhään. K-Lataus sijaitsee Karisman parkkihallissa. Paikalla on neljä suurteholaturia (200 kW) ja kuusi peruslaturia (22 kW).
Keskisessä Suomessa:
Jyväskylä: Jyväskylässä on useita K-Latauksen asemia. Esimerkiksi K-Citymarket Palokassa on neljä suurteholaturia, kaksi 50 kW:n CHAdeMO-laturia sekä useita peruslatureita. Suosittelemme poikkeamaan myös K-Citymarket Seppälässä, jonka yhteyteen on juuri avattu upea CUPRA Corner -automyymälä! Auto latautuu mukavasti samalla.
Kohti pohjoista:
Oulu: Oulussa ollaan jo! Autoa kannattaa ladata esimerkiksi K-Citymarket Kaakkurilla. Tarjolla neljä suurteholaturia ja pitkä liuta peruslatureita sekä toki K-Citymarketin kattavat palvelut koko perheelle.
Vihdoin perillä:
Lappi: Sähköautoilijoille on mukavasti tarjolla K-Latauksen asemia pohjoisessakin. Suosittelemme näitä: Jounin Kaupalla sijaitseva asema Äkäslompololla, K-Citymarketin asema Rovaniemellä, uusi asema K-Supermarket Kittilässä, K-Supermarket Pohjantähti Sodankylässä sekä uutena kohteena myös K-Supermarketin asema Ylitorniossa.
Kylmyys lisää niin sähköauton kuin polttomoottoriauton kulutusta, sillä auton lämmittäminen vie energiaa. Samalla kylmyys voi vaikuttaa lataustehoon: jos auton akku on kylmä laturille saavuttaessa, myös latausteho voi olla totuttua alhaisempi. Esimerkiksi K-Latauksen lataus on kuitenkin hinnoiteltu pääsääntöisesti kilowattituntipohjaisesti, joten lataustehon laskeminen ei vaikuta latauksen hintaan.
Parasta mahdollista lataustehoa hakeva lataa suurteholatauspisteellä mahdollisimman tyhjää ja lähellä optimilämpötilaa olevaa akkua. Siitä huolimatta pakkasella ei kannata säästellä latausta, kuten ei tankkaustakaan, aivan viimeisille kilometreille saakka. Sähköauton akussa on hyvä pitää noin 50 kilometrin matkan verran puskuria yllättävien tilanteiden varalta. Käytännössä voi toimia vaikkapa niin, että aloittaa matkan lähtöpaikasta sen verran vajaalla akulla, että pääsee varmasti sopivalle latauspaikalle, jossa ottaa suurteholatauspisteeltä taas sen verran sähköä, että pääsee seuraavalle tauko- ja latauspaikalle tai perille määränpäähän.
Kun toimii yllä mainitulla tavalla, ensimmäinen suurteholataustapahtuma myös lämmittää akkua, jolloin akku säilyy seuraavalle suurteholatauspisteelle saavuttaessa lataustehon maksimoinnin kannalta suotuisammassa lämpötilassa. Osassa sähköautoista löytyy myös akun pikalatausesilämmitystoiminto, jolla ajoakun lämpötilan voi valmistella optimilämpötilaan ennen ensimmäistä lataustapahtumaa, joko automaattisesti latauspisteelle navigoitaessa tai manuaalisesti itse kytkemällä lämmitystoiminnon päälle tai pois.