Uusi Porsche-myymälä avasi Ouluun – ”Täysin uudenlainen myymäläkonsepti koko Suomessa”
K-Auto panostaa merkittävästi Oulun alueeseen osana vahvaa valtakunnallista kasvustrategiaansa. Jatkossa Oulun Visiolinjalla samassa kiinteistössä si...
K-Auton varaosajohtaja Jani Lindgren jakoi parhaat vinkkinsä sopivien talvirenkaiden valintaan ja niiden vaihtoon ja säilytykseen.
Mieti ennen renkaiden ostoa, missä ajat ja millainen kuljettaja olet.
“Onko liikenteeseen pakko lähteä lumimyrskystä huolimatta? Ajatko paljon huonokuntoisia pikkuteitä? Oletko tottunut kuski, joka osaa ennakoida liikennettä vai kenties vasta saanut ajokortin? Harjaantunut kuljettaja osaa paremmin huomioida kitkarenkaiden ominaisuudet jäisellä tiellä, kun taas vähemmän ajaneelle jykevämmän pidon tienpintaan ottava nastarengas on varmempi valinta. Jos ajat vanhemmalla autolla, jossa ei ole uusimpia turvallisuusominaisuuksia, nastat ovat turvallisempi valinta.”
Suomessa nastarengas on yhä suosituin valinta, sillä se kulkee ennakoitavasti keliolosuhteista huolimatta. Talviajoon suunniteltu kitka on hiljaisempi ja monen mielestä mukavampi kuin nastarengas.
“Jäisellä pinnalla nastarenkaan jarrutusmatka on kitkarengasta lyhyempi ja sivuttaispito parempi. Nastarengas nappaa tien pinnasta vahvemmin kiinni.”
Kuljettajan jälkeen tärkein turvallisuuteen vaikuttava asia on laadukas rengas, sillä auto lepää renkaiden päällä.
“Kaikista edullisimmat renkaat saattavat osoittautua jopa vaaralliseksi valinnaksi. Kun rengas toimii oikein, sen kulutuspinta kuluu – myös talvirenkaissa. Renkaan kulumiseen vaikuttaa eniten se, millaisilla tienpinnoilla ajetaan. Urasyvyyttä pitää tarkkailla, mutta sitäkin tärkeämpi mittari on renkaan ikä. Vaikka urasyvyyttä vielä riittäisikin, alkaa kuusivuotias rengas olla jo käyttöikänsä päässä. Vanha kumi kovettuu, eikä rengas toimi enää ääritilanteissa turvallisesti.”
On hyvä muistaa, että vaikka kitkarenkaiden käyttökausi voi olla nastarenkaita pidempi, ympärivuotiseen käyttöön kitkat eivät kuitenkaan sovi. Talviolosuhteisiin suunniteltu kitkarengas on jopa vaarallinen kesäkäytössä.
Jos et ole ihan varma, miten rengas vaihdetaan, työ kannattaa jättää ammattilaisen tehtäväksi.
“Jos kuitenkin päätät vaihtaa renkaat itse, pultteja ei saa jättää liian löysälle, mutta niitä ei toisaalta kannata kiristää liian tiukallekaan. Juuri oikeaan momenttiin renkaat kiristämällä ne pysyvät kiinni, mutta myös irtoavat rengasvaihdon tullessa seuraavan kerran eteen. “
Noudata aina työskentelyssä autonvalmistajan ohjeistusta.
“Jos ryhdyt vaihtoon pihamaalla, varaa riittävästi tilaa turvalliselle työskentelylle sekä ehdottomasti tukeva ja tasainen alusta sekä kunnollinen tunkki. Ennen auton nostamista löysää pyöränpultit, laita käsijarru ja vaihde päälle tai käytä automaattivaihteisessa autossa parkkiasentoa. Myös pyöräkiilojen käyttö on suositeltavaa. On mahdollista, että kesä- ja talvirenkaissa on erilaiset pyöränpultit, joten ole huolellinen, että käytät oikeita pultteja.”
Varmista renkaiden oikea pyörimissuunta renkaan kyljen merkinnästä. Jotta renkaat tulevat oikeaan ja turvalliseen kireyteen, on suositeltavaa käyttää momenttiavainta kiristyksessä.
“Tarkista pyöränpulttien kireys noin 100 ajokilometrin jälkeen. Muistathan, että nykyautojen suuret renkaat ovat painavia, ja renkaiden vaihto edellyttää jonkin verran tekniikan tuntemusta: esimerkiksi rengaspainevalvontajärjestelmä on mahdollisesti kalibroitava renkaanvaihdon jälkeen. Varmin ja huolettomin vaihtoehto on teettää renkaanvaihto esimerkiksi K-Auton ammattilaisella, joka varmistaa renkaan kunnon ja tekee asennustyön oikein.”
Renkaanvaihtoaika kannattaa varata hyvissä ajoin, sillä vaihtosesonkina saattaa olla ruuhkaa.
“Renkaat kannattaa säilyttää puhtaina sisätiloissa. Säiden armoilla vanteet ruostuvat tai hapettuvat, ja kumi voi hapertua. Rengashotellissa renkaat säilytetään aina oikein ja niiden kunto tarkistetaan aina vaihdon yhteydessä.”
Lisätietoja: Pihla Hakala, viestintäpäällikkö, K-Auto, [email protected], 040 703 1334 Jani Lindgren, varaosajohtaja, K-Auto, [email protected], 010 533 8427