Volkswagen ID.7 – kokemuksia ja näkemyksiä: mitä siitä sanotaan?
On se kertakaikkisen upea ilmestys. Näet sen sitten K-Auton myymälän kirkkaissa valoissa tai marraskuisen illan pimeydessä, näyttävässä valaistuksessa...
Korko uusiin 0,99 % + kulut. Satoihin vaihtoautoihin jopa 100 000 Plussa-pistettä. Ja paljon muuta!
Näyttämö on jo valmiina uudelle Volkswagen ID.7 -mallille. Volkswagen esitteli Las Vegasissa CES-tapahtumassa ensimmäisen täyssähköisen sedan-mallin, joka perustuu Volkswagen-konsernin MEB-alustarakenteelle. ID.7 esiteltiin älykkäästi naamioituna – naamioinnissa käytettiin monikerroksista maalaustekniikkaa yhdistettynä ainutlaatuiseen teknologiaan, jonka avulla auton pintaan luotiin näyttäviä valoefektejä. Interaktiivinen esittely symbolisoi myös tulevaisuuden ID.-malliperheen lippulaivamallin seuraavaa digitalisaatioaskelta. Täyssähköistä sedan-mallia ennakoinut ID. AERO -konseptiauto esiteltiin alun perin Kiinassa, ja jo silloin oli havaittavissa auton aerodynaaminen muotoilu sekä akkuteknologian mahdollistama jopa 700 kilometrin toimintamatka (WLTP).
“Uudella ID.7-mallilla laajennamme täyssähköautojemme malliston ylempään segmenttiin. Sedan-malli tarjoaa huippuluokan teknologiaa ja laatua. ID.7 on yksi niistä kymmenestä uudesta täyssähköautomallista, jotka aiomme lanseerata vuoteen 2026 mennessä. Tavoitteemme? Tarjota asiakkaillemme sopiva malli, joka ainoaan segmenttiin”, sanoo Volkswagen-henkilöautoista vastaava johtaja Thomas Schäfer.
Uusimmalla mallillaan, joka perustuu MEB-alustarakenteelle, Volkswagen vastaa asiakkaiden palautteisiin ja on parantanut käyttökokemusta entistä paremmaksi useilla merkittävillä alueilla. Volkswagen ID.7 vakiovarusteina on joukko innovaatioita:
uusi näyttökonsepti
lisättyä todellisuutta käyttävä tuulilasin heijastusnäyttö (AR-HUD)
15-tuumainen infotainment-järjestelmän näyttö
uudet ilmastoinnin ohjausnäppäimet, jotka ovat aina näkyvissä infotainment-järjestelmän näytön alareunassa
valaistut liukunäppäimet
Uusi ilmastointikonsepti älykkäillä ilmastointiaukoilla tarjoaa useita toimintoja. Esimerkiksi, ID.7 voi havaita kun kuljettaja lähestyy autoa avain mukanaan, ja aloittaa sisätilojen jäähdyttämisen kuumina kesäpäivinä tai lämmityksen kylminä talvipäivinä – jo ennen kuin kuljettaja on sisällä autossa. Uudelleen suunnitellut älykkäät ilmastointiaukot kontrolloivat ilman virtausta ja liikkuvat dynaamisesti, jotta ilma saadaan jaettua nopeasti laajalle alueelle. Mikäli autossa on matkustajia, ilma voidaan suunnata suoraan vartaloon tai ohjata tuulettamaan sisätilaa epäsuorasti. Nämä toiminnot ovat näkyvillä koko ajan uudessa keskinäytössä ja ne voidaan aktivoida ja tallentaa yksilöllisesti jokaiselle käyttäjälle. Erityiset pyynnöt voidaan aktivoida puheohjausta käyttämällä. Mikäli käyttäjä sanoo ”Hei Volkswagen, käteni ovat kylmät”, ID.7 vastaa laittamalla ohjauspyörän lämmityksen päälle. Samaan aikaan, lämmintä ilmavirtaa ohjataan kohti käsiä.
Volkswagen esitteli ID.7-mallin älykkyyttä Las Vegasin CES-tapahtumassa erityisellä tavalla. Naamioitu sedan-malli oli puettu digitaaliseen ulkomuotoonsa ainutlaatuisella maalaustekniikalla, joka valaisi ID.7-mallin pintaa interaktiivisesti – naamiossa oli 40 maalauskerrosta, joista osalla on sähköä johtavia ja osalla sitä eristäviä ominaisuuksia. Auton maalipinnan yhteensä 22 eri osa-alueen valaistusta voidaan ohjata erikseen ja ne on sähköistetty päällimmäisen maalikerroksen alla hyödyntäen elektroluminesenssia. Mikäli kaikki nämä on yhdistetty äänijärjestelmään, musiikin rytmi visualisoidaan yksittäisten alueiden valaistuksella.
Konepellillä ja auton molemmilla puolilla sijaitsevat QR-koodit tarjoavat vuorovaikutusta fyysisten ja digitaalisten maailmojen välillä. Koko naamiointi itsessään myös jatkaa QR-koodin visuaalista teemaa, ja siten peittää lopullisen sarjatuotantoauton piirteet ja muodot.
Tyylisuunnaltaan ID.7 jatkaa täyssähköisen ID.-malliperheen muotokieltä. Sedan-mallin tyypilliset muodot luovat aerodynaamisen etuosan ja kattolinjan, jotka molemmat helpottavat energiankulutuksen vähentämistä ja lisäävät toimintamatkaa. Auton etuosan ulkoreunoilla sijaitsevat ilmanottoaukot ohjaavat ilman läpi ja auton sivuille auton perää kohti kohdistetusti. Samalla ne luovat ilmaverhon, joka rauhoittaa ilmavirtaa auton sivuilla. Auton kattolinja laskee kohti auton perää, parantaen ilmanvastuskerrointa. Volkswagen ID.7 -mallin toimintamatka voi olla jopa 700 kilometriä (WLTP).
Kuten muutkin ID.-malliperheen autot, ID.7 perustuu Volkswagen-konsernin MEB-alustarakenteelle. MEB-alustarakenteen edut, kuten lyhyet ylitykset ja pitkä akseliväli (2,97 metriä) tarjoavat paljon tilaa auton sisäpuolella. ID.7-mallin erityisen tilava matkustamo tarjoaa ylellistä tunnetta ja matkustusmukavuutta.
Sedan-malli ID.7 laajentaa Volkswagenin loistavasti menestynyttä täyssähköistä ID.-malliperhettä ylemmän keskikokoluokan korkeavolyymiseen segmenttiin ja edistää Volkswagenin täyssähköistä liikkumiskampanjaa ACCELERATE-strategian kautta. Volkswagen on saavuttanut jo ensimmäisen virstanpylvään: syyskuussa 2020 ensimmäiset ID.3-mallit luovutettiin asiakkaille ja siitä lähtien ID.-malliperheen autoja on luovutettu asiakkaille ympäri maailman jo yli 500 000 kappaletta – noin vuosi aikaisemmin kuin suunniteltiin ja huolimatta edelleen jatkuvista vaikeuksista hankintaketjuissa.
Volkswagen ID.3, ID.4, ID.5 ja ID.6 (myynnissä vain Kiinassa) -mallien sekä uuden ID. Buzzin jälkeen, ID.7 on kuudes malli ID.-malliperheessä ja Volkswagenin toinen maailmanlaajuinen malli ID.4-mallin jälkeen, joka perustuu MEB-alustarakenteelle. Sedan-malli ID.7 on suunniteltu lanseerattavaksi kolmella päämarkkina-alueella – Euroopassa, Kiinassa ja Pohjois-Amerikassa. Euroopassa myytävät ID.7-mallit valmistetaan Volkswagenin Emdenin tehtaalla. Se on ID.4-mallin jälkeen toinen malli, joka perustuu MEB-alustarakenteelle ja joka valmistetaan Emdenissä.
Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, [email protected], 040 578 3924.