Tuore suomalaistutkimus: yhä useampi autoilija uskoo ajavansa sähköautolla lähitulevaisuudessa
Liikenteen sähköistymiseen ylipäänsä suhtaudutaan Suomessa varsin myönteisesti, ja Helsingissä ja Uudellamaalla jopa erittäin myönteisesti, ilmenee K-...
Korko uusiin 0,99 % + kulut. Satoihin vaihtoautoihin jopa 100 000 Plussa-pistettä. Ja paljon muuta!
Kyseessä on tarkemmin kuvailtuna neljän CCS-pistokkeen latauskontti, joka on varustettu 290 kWh:n akustolla.
Kontti on parkkeerattu keväthangille Kittilän Leville Zero Pointin vuokraamon parkkipaikalle. Se avautui sähköautoilijoiden käyttöön perjantaina 15. maaliskuuta.
Pilottihanketta on tavoitteena jatkaa Levi-vierailun jälkeenkin.
"Lapin hiihtokeskusten latausmahdollisuudet nousevat säännöllisin väliajoin keskusteluun sähköautoilijoiden parissa. Haluamme nyt osaltamme vastata sähköautoilijoiden toiveisiin uusista latausasemista sekä selvittää, millä mielin tällainen uudenlainen ratkaisu otetaan vastaan. Jos vastaanotto osoittautuu positiiviseksi, kokeilua ehdottomasti jatketaan ja seuraavista kohteista kerrotaan niin pian kuin mahdollista", kertoo K-Latauksesta vastaava Iiro Määttänen K-Autolta.
Kontin kokonaisteho on 240 kW, ja yksittäisen pistokkeen maksimilatausteho on 120 kW. Koko kapasiteetin, eli kaikkien neljän pistokkeen ollessa käytössä latausteho on näin ollen 60 kW per piste.
Kaksi latureista on käytössä K-Latauksen asiakkaille – lataus aloitetaan tuttuun tapaan joko K-Latauksen tunnisteella tai K-Latauksen sovelluksella. Kaksi laturia taas on varattu pelkästään Audin asiakkaille, jotka saavat ladata autoaan kontilla täysin veloituksetta haettuaan ensin Audin avaimia näyttämällä lataustunnisteen Levin Zero Pointista.
"Hanke on osa #Audilife-konseptia, jonka tavoitteena on tarjota Audin asiakkaille merkittäviä etuja eri kohteissa ympäri Suomea", kertoo Audin liiketoiminnasta vastaava Johanna Ali K-Autolta.
PRO MOBILE on suunniteltu ja rakennettu Suomessa. Latausjärjestelmä on toimintavarmempi myös heikommalla sähköverkkoalueella akuston huolehtiessa tasaisesta tehonsaannista. Lisäksi tilanteessa, jossa sähköjakelu katkeaa, laitteisto jatkaa normaalia toimintaa energiavaraston turvin.
”Laitteistoon integroidun energiavaraston avulla voidaan tarjota paitsi liityntää suurempaa tehoa myös optimoida sähkön kustannusta”, muistuttaa Plugitin myyntijohtaja Topi Aaltonen.
K-Lataus ja Audi ovat molemmat osa K-Autoa. Plugit taas on toiminut K-Latauksen kumppanina K-Latauksen perustamisesta alkaen.
"Uskomme, että tämäntyyppisillä yhteishankkeilla on mahdollista kehittää Suomen latausinfraa entistäkin tehokkaammin", sanoo K-Latauksen Määttänen.
Lisätietoja: Iiro Määttänen, K-Latauksesta vastaava päällikkö, p. 010 533 8332, [email protected] Pihla Hakala, viestintäpäällikkö, K-Auto, p. 040 703 1334, [email protected]