Kolme uutta mallia: Porsche viimeistelee toisen Taycan-sukupolven
Uusi versio erittäin riemastuttavasta Taycan GTS:stä ja uusi nelivetoinen lähtötason versio Taycan GTS: urheilullinen, monikäyttöinen ja huomiota herä...
Urheiluautohistorian virstanpylväs, jossa sydän on aina lähellä kilparataa
Sarjamallit kilpateknologialla
Sopii jokapäiväiseen käyttöön ja täydellinen kilparadalle
Kevytrakenneteknologia kohtaa erinomaisen ajodynamiikan
Ensimmäisen Porsche 911 GT3:n esittely Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuussa 1999 merkitsi uuden aikakauden alkua Zuffenhausenissa sijaitsevalle urheiluautovalmistajalle. Neljännesvuosisata myöhemmin Porsche muistelee kilpa-ikonin menestystarinaa, jolle on ominaista suorituskyky ja tarkkuus.
Jo 25 vuoden ajan jokainen Porsche 911 GT3 on ilmentänyt yrityksen sisintä olemusta. Tinkimättömän urheiluauton neljä sukupolvea jatkavat 911:n menestystarinaa esitellen vaikuttavaa suorituskykyä sekä kilparadalla että maantiellä. "911 GT3:ssa johdonmukainen kevytrakenneteknologia kohtaa erinomaisen ajodynamiikan ja aina tunnistettavan muotoilun", sanoo Andreas Preuninger, GT-mallien projektipäällikkö. "Sekä kilpa- että maantieversiot kantavat Porsche DNA:ta ytimessään ja heijastavat yrityksen moottoriurheilukokemusta. Jokaiseen GT3:een sisältyy vähän jokaista voittoa kilparadoilta ympäri maailmaa."
Porschella on myös perinne, että sarja on rakennettu elementeille, jotka ovat osoittautuneet luotettaviksi kilparadan vaikeimmissakin olosuhteissa. GT3 kantaa Porschen moottoriurheiluosaston tunnusmerkkiä enemmän kuin mikään muu 911. 25 vuoden ajan tieliikennekelpoinen urheiluauto on ylittänyt itsensä jokaisessa uudessa versiossa, ja siitä on tullut entistä nopeampi, entistä tarkempi ja dynaamisempi. 911 GT3:n kilpa-versiot ovat myös menestystarina. Isot kestävyyskilpailujen voitot Nürburgringillä, Spassa ja Daytonassa ovat jääneet historian kirjoihin. "GT3 tuntuu kotoisalta kilparadalla, mutta samalla se on myös korkean suorituskyvyn urheiluauto, joka sopii jokapäiväiseen käyttöön", sanoo ludwigsburgilainen Roland Kussmaul, joka työskenteli aikoinaan kilpa-insinöörinä ja testi- ja kehityskuljettajana Porsche AG:ssa.
Kilpa-ikonin historia
Maaliskuussa 1999 Porsche esitteli 911 GT3:n, jonka teho on 265 kW (360 hv), Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä. Muutamaa kuukautta myöhemmin 911:n 996-sukupolvi on saatavilla ja seuraa ikonisten Carrera RS -mallien jalanjälkiä. Ensimmäisen GT3:n konepellin alla on 3,6-litrainen moottori, joka on jatkokehitys 911 GT1:n kuusisylinteriselle vapaasti hengittävälle bokserimoottorille. Lopullisen kunnianosoituksen sai kaksinkertainen rallin maailmanmestari Walter Röhrl, joka ajoi urheiluautolla 302 km/h Nürburgringin 20,8 km pitkän Nordschleifen radan alle kahdeksassa minuutissa. Tämä on ensimmäinen kerta, kun tieliikennekelpoinen auto on saavuttanut tämän virstanpylvään. Seitsemän minuuttia ja 56,3 sekuntia korkeaa ääntä ja huomattavaa ajon riemua, tarkemmin sanottuna. Kierrosluvulla 7 200 rpm moottori tuottaa maksimitehonsa ja vasta 7 800 rpm:llä kierroslukumittarin neula siirtyy punaiselle alueelle. "Tämä on jännittävin asia, jonka Porsche tällä hetkellä sisällyttää autoihinsa", sanoo Röhrl päästyään alle tuon maagisen kahdeksan minuutin rajan sarjatuotantoautolla. ”GT3:n kääntyminen on erittäin tarkkaa. Tämän ansiosta voit ottaa kaikenlaiset mutkat erittäin nopeasti – olen yleensä nähnyt tällaista alustan viritystä vain moottoriurheilussa.
Kansainvälisesti arvostettu tieliikennekelpoinen urheiluauto seuraa kolmea edellistä sukupolvea. Porsche esittelee kolmen tai neljän vuoden välein uuden evoluution vaiheen, jossa jokainen sukupolvi esittelee moottoriurheilun parhaat innovaatiot. Ensimmäinen tuotepäivitys 911 GT3:een ilmestyi vuonna 2003 15 kW (21 hv) lisäyksellä. Tämä päivitys toimi periaatteella; tarjoa enemmän tehoa ja enemmän vääntöä samalla iskutilavuudella ja polttoaineenkulutuksella. Kului vielä kolme vuotta ennen kuin puristisen urheiluauton maailmanlaajuinen faniyhteisö sai juhlia vieläkin tehokkaampaa autoa; teho ylitti 305 kW (415 hv), ja moottorin uusi huippunopeus oli 8 400 rpm. Suurinopeuksisen konseptin lisäksi Porsche optimoi GT3-sukupolven 997 kuusisylinterisen bokserimoottorin ilmansyötön suorituskyvyn parantamiseksi. Lisäksi ensimmäistä kertaa urheiluautossa oli Porsche Active Suspension Management (PASM) -iskunvaimennusjärjestelmä.
Kun 911 GT3 päivitettiin seuraavan kerran vuonna 2009, insinöörit lisäsivät moottorin tilavuuden 3,8 litraan ja lisäsivät tehon 320 kW:iin (435 hv). Vielä intensiivisemmän ajokokemuksen saavuttamiseksi he paransivat myös alustan osia ja aerodynamiikkaa. He esimerkiksi suunnittelivat uudelleen takasiiven ja peittivät alustan kokonaan. Tämä lisäsi downforcea niin tehokkaasti, että kosketuspaine yli kaksinkertaistui edeltäjään verrattuna.
Kolmas sukupolvi Porsche 911:n 50-vuotispäivänä
911 GT3:n kolmas sukupolvi juhli maailmanensi-iltaansa Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 2013. Moottori ja vaihdelaatikko, kori ja alusta – Porsche esitteli GT3:n täydellisen uudistuksen 911:n 50-vuotisjuhlan kunniaksi. 3,8 litran bokserimoottorin teho oli 350 kW (475 hv) ja huippunopeus 315 km/h. Porsche-kaksoiskytkinvaihteiston (PDK) käyttöönotto GT3:ssa oli vallankumous, joka mahdollisti nopeammat vaihtoajat ja paremman suorituskyvyn. Uusi alusta aktiivisella taka-akseliohjauksella ja muilla aerodynaamisilla parannuksilla teki 911 GT3:sta yhden kaikkien aikojen ketterimmistä ja tarkimmista 911-malleista. Kierros Nürburgring-Nordschleifellä oli mahdollista alle 7 minuutissa ja 30 sekunnissa.
Kesti neljä vuotta ennen kuin urheiluautovalmistaja ylitti itsensä jälleen seuraavan GT3:n kanssa. Tässä tuotepäivityksessä kuusisylinterinen bokserimoottori kasvoi 4,0 litraan ja tuottaa 368 kW (500 hv). Asiakkaat voivat valita PDK:n ja kuusivaihteisen manuaalisen urheiluvaihteiston välillä. Jälkimmäinen vetosi erityisesti puristisiin kuljettajiin, samoin kuin valinnainen Touring-paketti, joka korvasi kiinteän takasiiven automaattisesti laajenevalla spoilerilla. Aerodynaaminen hienosäätö ja edelleen kehitetty alusta tekevät urheiluautosta entistä tarkemman ja suorituskykyisemmän.
Nykyinen 911 GT3 perustuu 911:n 992-sukupolveen. Tällä vuonna 2021 esitellyllä urheiluautolla Porsche jatkaa perinnettään asettaa uusia standardeja korkean suorituskyvyn urheiluautojen segmenttiin. 4,0-litrainen kuusisylinterinen bokserimoottori tuottaa 375 kW (510 hv). Innovatiiviset kilpateknologiat, kuten kaksoistukivarsijousitus ja optimoitu aerodynamiikka erottuvan joutsenkaula-takasiiven kanssa, tekevät GT3:sta yhden kaikkien aikojen edistyneimmistä 911-autoista. Tämä sukupolvi yhdistää moottoriurheiluteknologian ja tieliikennekäyttöön hyväksytyn auton tavalla, joka on tehokkaampi kuin koskaan ennen.
Jopa 25 vuoden jälkeen 911 GT3 on edelleen urheilusuorituskyvyn ja teknologisen innovaation synonyymi. Porsche jatkaa edistymistä jatkaakseen 911 GT3:n menestystarinaa uusilla malleilla ja teknologisella johtajuudella. Kuten aina, intohimo moottoriurheiluun ja innostus suorituskykyyn ovat kaiken toiminnan ytimessä.
Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Porsche, [email protected], 040 578 3924.