Siirry pääsisältöön
Osta kesärenkaat helposti verkosta!

Löydät kaikki sopivat renkaat näppärästi rekisterinumerolla – ja asennus kuuluu hintaan!

Osta kesärenkaat

Ostoskori

Ostoskorisi ammottaa tyhjyyttään.

Löydät täytettä yli 3000 auton verran autohaustamme.

Porsche Macan on Tekniikan Maailman Talviauto 2025 -vertailun voittaja

Macan pärjää erinomaisesti myös talvisissa olosuhteissa

Porsche Macan 4 voitti parhaan talviauton tittelin Tekniikan Maailman talviautotestissä (05/2025). Vertailussa mukana olivat myös Dacia Duster, Ford Capri, KIA EV3, MG HS, Polestar 4, Renault Scenic, Skoda Elroq, Suzuki Swift ja Volkswagen Tiguan.

Testivoittotuloksena oli 8,9 pisteen arvosana ja täydet viisi tähteä. Macan 4 sai kahdesta osa-alueesta täydet 10 pistettä; etenemiskyvystä sekä valot ja näkeminen -kategoriasta. Pikalatausmittauskoe oli Porschen juhlaa. Latausteho nousi yli 270 kilowattiin alle minuutissa, ja keskiteho oli kunnioitettavat 189 kilowattia. Latausaika 10-80 % vei 23 minuuttia. Vuoden 2025 talviautovertailun voittoa kuvattiin saatesanoilla ”Porsche ei sorru kikkailuun, vaan kaikki on tehty kokemuksella ja järkeä käyttäen”.

Porsche on osallistunut Tekniikan Maailma talviautovertailuun kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla on tullut voitto. Edellisen kerran Porsche Taycan 4S voitti TM:n talviautovertailun vuonna 2021 (05/2021).

Macanin ominaisuudet hakevat vertaistaan

Porsche Macan 4 tarjoaa jopa 300 kW:n (408 hv) voimansiirrolla sähköistä ajonautintoa missä tahansa maastossa ja missä olosuhteessa tahansa sekä korkeatasoista jokapäiväistä käytettävyyttä. Edistyksellisen, ajattoman muotoilunsa, ominaisen Porsche-suorituskykynsä, pitkän toimintamatkan ja korkean arkipäiväisen käytettävyytensä ansiosta uusi Macan 4 täyttää SUV-mallia valitsevien Porsche-asiakkaiden vaatimukset.

Porsche käyttää etu- ja taka-akseleissa yksinomaan uusimman sukupolven PSM-sähkömoottoreita saavuttaakseen erinomaisen hyötysuhteen ja mahdollistaakseen tehon optimaalisen toistettavuuden. Pelkät luvut kertovat huippuluokan suorituskyvystä: yhdessä Launch Controlin kanssa Macan 4 tuottaa jopa 300 kW (408 hv) overboost-tehoa. Vastaavasti suurin vääntömomentti on 650 Nm. Macan 4 kiihtyy 0–100km/h 5,2 sekunnissa ja sen huippunopeus on 220 km/h.

Uusi Premium Platform Electric (PPE) 800 voltin arkkitehtuurilla

Sähkömoottorit saavat energiansa auton alla sijaitsevasta litiumioniakusta, jonka bruttokapasiteetti on 100 kWh, ja josta jopa 95 kWh voidaan käyttää aktiivisesti. HV-akku on keskeinen osa hiljattain kehitettyä Premium Platform Electric (PPE) 800 voltin arkkitehtuuria, jota Porsche käyttää ensimmäistä kertaa uudessa Macanissa. DC-latausteho on jopa 270 kW. Akku voidaan ladata 10-80 %:iin noin 21 minuutissa yhteensopivalla pikalatausasemalla. 400 voltin latausasemilla akussa oleva suurjännitekytkin mahdollistaa pikalatauksen jakamalla 800 voltin akun tehokkaasti kahdeksi akuksi, joiden kummankin nimellisjännite on 400 volttia. Tämä mahdollistaa erityisen tehokkaan latauksen ilman ylimääräistä HV-boosteria 135 kW:iin asti. AC-lataus 11 kW:lla.

Sähkömoottoreilla voidaan rekuperoida jopa 240 kW energiaa ajon aikana. Integrated Power Box (IPB) lisää myös uusien Macan-mallien taloudellisuutta ja säästää samalla painoa ja tilaa. Innovatiivinen ja kompakti IPB yhdistää kolme komponenttia – sisäisen AC-laturin, suurjännitelämmittimen ja DC/DC-muuntimen. Macan 4:n yhdistetty WLTP-toimintamatka on jopa 613 kilometriä.

Kuljettajakokemus: suuri laskentateho ja liitettävyys

Macan on varustettu uusimman sukupolven näytöllä ja käyttökonseptilla, jossa on jopa kolme näyttöä, mukaan lukien 12,6 tuuman kaareva mittaristo ja 10,9 tuuman keskusnäyttö. Ensimmäistä kertaa matkustaja voi myös tarkastella tietoja, säätää infotainment-järjestelmän asetuksia tai toistaa videosisältöä ajon aikana oman valinnaisen 10,9 tuuman näytön kautta. Ensimmäistä kertaa Porsche Driver Experience sisältää myös head-up-tuulilasinäytön, jossa on käytetty lisättyä todellisuutta. Virtuaaliset elementit, kuten navigointinuolet, integroidaan visuaalisen saumattomasti todelliseen maailmaan. Kuva näkyy kuljettajalle 10 metrin etäisyydellä ja vastaa 87 tuuman näytön kokoa.

Uuden sukupolven infotainment-järjestelmä perustuu Android Automotive -käyttöjärjestelmään. Uuden Macanin vakiona oleva Porsche Communication Management (PCM) -järjestelmä vie tietojenkäsittelyn suorituskyvyn uudelle tasolle. Esimerkiksi "Hey Porsche" -ääniavustaja ehdottaa reittejä, mukaan lukien latauspysähdykset, salaman nopeudella. Uudessa Porsche App Centerissä matkustajat voivat käyttää suoraan suosittuja sovelluksia kolmansien osapuolien tarjoajilta ja asentaa ne suoraan uuteen Macaniin.

Ensimmäinen Macan nelipyöräohjauksella ja kaksiventtiilisillä vaimentimilla

Porsche kehitti Macanin keskittyen tarkasti Porschen olennaiseen ajodynamiikkaan ja ominaiseen ohjaustuntumaan. Macan 4:n nelivedon molempia sähkömoottoria ohjataan tehoelektroniikan kautta lähes reaaliajassa. Elektronisesti ohjattu Porsche Traction Management (ePTM) -järjestelmä toimii noin viisi kertaa nopeammin kuin perinteinen nelivetojärjestelmä ja pystyy reagoimaan luistoon 10 millisekunnissa. Lisäksi nelivetojakoa ohjaa valittu ajo-ohjelma. Taka-akselin elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) lisää myös Macan Turbon pitoa, ajovakautta ja sivuttaisdynamiikkaa.

Ilmajousituksella varustetut Macan-mallit on varustettu Porsche Active Suspension Management (PASM) -elektronisella iskunvaimennusjärjestelmällä. Ensimmäistä kertaa Macanissa on myös nelipyöräohjaus jopa viiden asteen taka-akselin ohjauskulmalla. Se mahdollistaa kompaktin 11,1 metrin kääntöympyrän kaupunkiliikenteessä. Ajon aikana samalla kun se mahdollistaa poikkeuksellisen ajovakauden suuremmilla nopeuksilla, sitä tukee tasainen ja tarkka etuakselin ohjaus, josta Porsche tunnetaan.

Porsche Macan -mallisto

Suomen Porsche Macan -mallistoon kuuluvat Macan, Macan Advantage Package, Macan Advantage Package Plus, Macan 4, Macan 4 Advantage Package, Macan 4 Advantage Package Plus, Macan 4S, Macan 4S Advantage Package, Macan 4S Advantage Package Plus ja Macan Turbo -mallit. Macan-malliston tekniset tiedot ja hinnastot löytyvät osoitteesta www.porsche.fi

Tekniikan Maailman Talviauto 2025 -vertailu on luettavissa kokonaisuudessaan TM:n numerosta 5/2025.

Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Porsche, [email protected], 040 578 3924. Uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai Volkswagen-konsernille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.
EdellinenKolme uutta mallia: Porsche viimeistelee toisen Taycan-sukupolven

Aiheeseen liittyvää

img
30.10.2024 | Uutiset ja ajankohtaista

Uusi 911 Carrera T Coupé tai Cabriolet – kevytrakenteinen urheiluauto manuaalivaihteistolla

Saatavilla yksinomaan kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla Jopa 42 kiloa kevyempi kuin 911 Carrera Saatavana ensimmäistä kertaa Cabriolet-avoautove...

img
24.10.2024 | Uutiset ja ajankohtaista

Ilmeikäs ulkonäkö: uusi Porsche 99X Electric – ABB FIA Formula E -maailmanmestaruussarja

Tietoja Porsche 99X Electricin optimoidusta GEN3 Evo -sukupolvesta Taycan-värit symboloivat teknologian siirtoa sarjatuotantoon Maailmanensi-iltavideo...

Taycan Turbo GT Weissach-paketilla
23.10.2024 | Uutiset ja ajankohtaista

Vaikuttava osoitus kilparatapotentiaalista – kolme ennätystä kolmella mantereella: Taycan Turbo GT Weissach-paketilla

Uusi ennätysaika 2:11,28 minuuttia Shanghain kansainvälisellä radalla Vaikuttava kokonaispaketti, jossa yhdistyvät aerodynamiikka, voimansiirto ja ilm...