Kolme uutta mallia: Porsche viimeistelee toisen Taycan-sukupolven
Uusi versio erittäin riemastuttavasta Taycan GTS:stä ja uusi nelivetoinen lähtötason versio Taycan GTS: urheilullinen, monikäyttöinen ja huomiota herä...
Korko uusiin 0,99 % + kulut. Satoihin vaihtoautoihin jopa 100 000 Plussa-pistettä. Ja paljon muuta!
Porsche-museo (Porsche Museum) kutsuu aikamatkalle läpi 75-vuotisen brändihistorian. Koko museo on täynnä uudenlaista tunnelmaa. Prologin ja epilogin välinen erikoisnäyttely kattaa monia nykyisyyden ja tulevaisuuden aiheita kiehtovien ihmisten ja uraauurtavien teknologioiden kanssa digitaalisesti animoituna.
Unelmat muuttavat maailmaa. Näin on aina ollut. Ferry Porsche haaveili kerran autosta, jota ei vielä ollut olemassa. Joten hän rakensi sen itse, yhdessä tiiminsä kanssa. Porsche 356 'No. 1’ Roadster aloitti brändin ja Porsche-legendan menestystarinan. Malli sai virallisen käyttöluvan 8.6.1948. Se on ”Driven by Dreams. 75 Years of Porsche Sports Cars” -juhlavuoden yksi kohokohdista. Näyttely on Porsche-museon kaikkien aikojen laajin erikoisnäyttely. "Driven by Dreams" on arvo, joka vangitsee yrityksen historian ja siirtää sen nykyisyyteen ja tulevaisuuteen. Brändin taustalla olevat ihmiset ovat museon keskipisteenä 7.1.2024 saakka. Ihmisiä, jotka Ferry Porschen tavoin uskoivat unelmiinsa, suurten asioiden saavuttamiseen ja suurten ideoiden toteuttamiseen: Unelmoijia.
Koska monet unelmat syntyvät yöstä ja ovat loputtomia kuin itse kosmos, Porsche-museo esittelee erikoisnäyttelyn päähenkilöt yötaivaalla. ”Kuten universumi, Porsche-yhtiö on dynaaminen ja aina muuttuva. Ei ole paikallaan seisomista. Rehellisyyden, käytännöllisyyden ja rohkeuden kaltaisilla arvoilla brändi on kehittänyt innovaatioita 75 vuoden ajan”, sanoo Achim Stejskal, Porsche Heritage and Museum -osastonjohtaja. ”Juhlavuoden erikoisnäyttelyä varten olemme muokanneet museota kattavammin kuin koskaan sen jälkeen, kun se avattiin vuonna 2009. Viimeisten 75 vuoden insinööritaito ja monien ideoiden näkeminen ja niiden hyödyntäminen tulevaisuuden muovaamisessa tekee perinnön tärkeydestä ajankohtaisemman kuin koskaan."
”Tällä erikoisnäyttelyllä avaamme kosmoksen, joka on täynnä unelmia. Kun vieraat saapuvat liukuportaiden huipulle, he tulevat paikkaan, jossa unelmia ja ajatuksia on loputtomasti”, kuraattori Iris Haker selittää. Matkalla Porschen kosmoksen läpi vierailijat kokevat läheltä brändin kehityksen 75 vuoden urheiluautohistorian ajalta. "Olemme luoneet teemanäytöksiä, jotka yhdistävät autot ja sisällön luomaan vuosikymmenten unelmia ja kokemuksia jännittävällä tavalla", näyttelyn suunnittelusta ja johtamisesta vastaa Ilona Hoppe kertoo.
Koko museo on täynnä uutta tunnelmaa. Prologin ja epilogin välinen erikoisnäyttely kattaa monia nykyisyyden ja tulevaisuuden aiheita kiehtovien ihmisten ja uraauurtavien teknologioiden kanssa digitaalisesti animoituna. Erikoisnäyttelyn aikana täysin uusi luotu epilogi valaisee Porsche-yhtiön nykyistä ja tulevaisuuden suuntausta pyörivillä erikoisautoilla, kuten taiteilija Vexxin maalaamalla Mission R:llä tai Vision GT:llä.
Matka Porschen kosmoksen läpi alkaa Porsche 356 'No. 1' Roadsterista ja sen uudesta esiintulosta. Unelmavyö yhdistää Porsche-brändin perustajan Ferry Porschen hänen unelma-autoonsa, Porsche 356 'No. 1' Roadsteriin. Tässä prosessissa malli esitellään erityisessä asetelmassa. Näyttelytason uusilla kävelyteillä vieraat uppoavat tarinoihin, jotka kertovat pioneerihengestä, insinöörityöstä ja rohkeudesta.
Zuffenhausenin toimipisteen kasvaessa 1950-luvulla Porsche suunnitteli 356-mallin vientiä Yhdysvaltoihin. Max Hoffmanissa urheiluautojen valmistaja löysi ihanteellisen kumppanin tähän projektiin. Franz Xaver Reimspieß suunnitteli vaakunan, josta tulisi ajaton tavaramerkki. Tällöin perustettiin myös ensimmäiset kerhot, joissa harrastajat saattoivat jakaa intohimonsa Porsche-urheiluautoihin. 1960-luvulla ikoninen 911, joka viettää tänä vuonna 60-vuotisjuhlaa, oli kaikkien huomion kohteena. Vierailijat eivät vain kohtaa jännittäviä faktoja 911:stä, vaan voivat myös todistaa sen suunnittelun kehitystä. Erikoisnäyttelyn kohokohtia ovat piirustus 911:n edeltäjästä, 901:stä, ja monien sisäpiirinimien paljastaminen ensimmäisistä prototyypeistä.
Porschella innovatiiviset konseptiautot ovat aina luoneet pohjan tulevaisuudelle. Urheiluautovalmistaja jatkaa tätä perinnettä uusimmalla konseptitutkielmallaan. Mission X on hyperauton näyttävä uudelleentulkinta, jossa on Le Mans -tyyliset ovet, jotka avautuvat ylöspäin eteen, ja tehokas, sähköinen voimansiirto. Porsche esittelee ensimmäistä kertaa dramaattisen näköisen kaksipaikkaisen konseptiauton laajemmalle yleisölle Porsche-museossa 20.6.-2.7.2023.
1970-luvulla vierailijoille esitellään haaveilijoita, kuten Porsche-insinööri Norbert Singer, kilpa-kuljettajalegenda Hans-Joachim Stuck ja yrittäjä Louise Piëch. Le Mansin 24 tunnin 100-vuotisajoa käsittelevä vitriini juhlistaa kestävyyskilpailua Sarthella esittelemällä kierrosajastinta, kypärää sekä 917- ja 956-malleja. Kymmenen vuotta myöhemmin painopiste siirtyi Porsche 959 teknologian kantajana. Näyttelytason vieraat saavat myös paljon tietoa vaihteiston suunnittelusta ja nauttivat näyttelyistä, kuten TAG Turbo -moottorista ja pop-up-ajovaloista. 1980-luvulla on myös tarina "Monoposti at Porsche" kiinnostuneille vierailijoille.
Seuraava vuosikymmen, 90-luku, alkoi synkästi urheiluautovalmistajalle. Myyntiluvut kääntyivät jyrkästi laskuun, ja Porsche oli vaarassa joutua ostoehdokkaaksi. Toimitusjohtaja Wendelin Wiedeking teki muutoksia, jotka sisälsivät tuotantoprosessien uudistamisen, ja aloitti yhtiön omaisuuden kasvattamisen. Boxsterin tutkielma oli hitti Detroitissa, ja pian sen jälkeen sarjamallina se ohjasi yrityksen ulos kriisistä. 2000-luvulla Leipzigissä juhlittiin, kun nykyiset Zuffenhausenin ja Weissachin tehtaat jatkoivat kasvuaan.
Rallilegenda Walter Röhrl viritti Carrera GT:tä, tuotepäällikkö Klaus-Gerhard Wolpert uskalsi tuoda markkinoille katumaasturin vuosituhannen vaihteessa, ja Achim Stejskal avasi uuden Porsche-museon vuonna 2009. 2010-luvulla Porsche näki autoteollisuuden muodonmuutoksen ja sen sähköistämisen kehitysmahdollisuutena. Neljä vuotta erotti Mission E -konseptitutkielman esittelyn ja Taycanin tuotannon aloittamisen. Hyvin rajallinen 911 R -malli sai paljon huomiota, 991-sukupolven 911 oli suuri hitti Porsche-harrastajien keskuudessa, ja Marc Lieb ja Timo Bernhard voittivat brändille tärkeitä kilpailuja. Seuraavaa vuosikymmentä, 2020-lukua, on leimannut Porschen tapa löytää uusia polkuja sekä vuosipäivät, taide ja sähköistyminen. Täyssähköisenä urheiluautona Mission R edustaa asiakkaiden moottoriurheilun tulevaisuutta, ja Sonderwunsch-osasto jatkaa monien unelmien toteuttamista.
”75 Years Porsche Sports Cars” -juhlat ylittävät myös maan rajat. Sveitsin liikennemuseo Luzernissa järjestää 75-vuotispäivän kunniaksi näyttelyn 23. kesäkuuta alkaen. Noin 600 000 vieraalla joka vuosi, se on maan vierailluin museo. Erilaisten lainattujen näyttelyiden lisäksi Porsche-museossa on esillä "Driven by Dreams" -perintöauto, joka on suunniteltu erityisesti juhlavuoden kunniaksi.
Urheiluautovalmistajan vuosipäivää juhlitaan myös 2 369 metrin korkeudessa Grossglockner Hochalpenstrasse -museossa Itävallassa. Grossglockner Hochalpenstrasse – matkaa reitillä on 48 kilometriä ja se sisältää 36 hiusneulakaarta – on yksi maailman kauneimmista panoraamateistä. Näyttelyt käsittelevät Porschelle keskeisiä aiheita, kuten kulttuuriperintöä, ympäristönsuojelua, taidetta, moottoriurheilua ja innovaatioita. Jokaiselle aiheelle on kolme unelmoijaa, jotka edustavat menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Tapahtumanjärjestäjät esittelevät autoja ja muita näihin unelmoijatrioihin liittyviä näyttelyitä. Vierailijat voivat tutustua 40 muun unelmoijan visioihin, joiden lainaukset ja unelmien toteutuminen lisäävät kokemusta.
Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Porsche, [email protected], 040 578 3924.