Siirry pääsisältöön

Ostoskori

Ostoskorisi ammottaa tyhjyyttään.

Löydät täytettä yli 3000 auton verran autohaustamme.

Sähköistettyjen Porschejen osuus kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä maailmanlaajuisesti – Suomessa sähköistettyjen osuus 100 %

  • Joka neljäs toimitettu Porsche on täyssähköauto maailmanlaajuisesti

  • Sähköistettyjen Porschejen osuus myynnistä nousi jo 38,5 prosenttiin

  • Suomessa sähköistettyjen autojen osuus tammi-maaliskuussa täydet 100 %

  • Macan on Porschen suosituin malli, niitä asiakkaille toimitettiin 23 555 autoa

  • Myös Suomessa täyssähköinen Macan on Porschen suosituin malli jopa 68 % osuudella rekisteröinneistä

  • Kansainvälisesti Panameran suosiossa merkittävää kasvua

  • Suomessa Porsche-rekisteröinnit kasvoivat huimat 67 % viime vuoteen verrattuna

Porsche kasvatti merkittävästi sähköistettyjen autojen osuutta ensimmäisellä vuosineljänneksellä 2025: asiakkaille toimitettiin maailmanlaajuisesti yhteensä 71 470 autoa tammi-maaliskuussa, joista 38,5 % oli sähköistettyjä. Sähköistetyistä 25,9 % oli täyssähköautoja ja 12,6 % prosenttia ladattavia hybridejä.

Kansainvälisesti Panamera kirjasi suurimman kasvun urheiluautovalmistajan kuudesta mallisarjasta, kasvua 27 prosenttia. Macanin toimitukset kasvoivat 14 prosenttia. Myyntialueista Pohjois-Amerikka on edelleen Porschen suurin markkina. Pohjois-Amerikassa toimitukset kasvoivat 37 % ja toimituksia tehtiin yhteensä 20 698 Maailmanlaajuisesti toimitukset olivat kahdeksan prosenttia alle edellisvuoden ensimmäisten kolmen kuukauden osalta, kun taas myyntirakenne eri alueilla pysyi hyvin tasapainoisena.

"Macan suoriutui erittäin hyvin ensimmäisellä vuosineljänneksellä, ja sen sähköautoversio tekee merkittävän panoksen sähköistämisasteemme kasvuun. Kokonaisuudessaan meillä on erittäin tasapainoinen voimansiirtovalikoima, joka heijastaa asiakkaidemme erilaisia mieltymyksiä maailmanlaajuisesti", sanoo Matthias Becker, Porsche AG:n myynti- ja markkinointijohtaja. "Jatkamme asiakkaidemme moninaisten vaatimusten täyttämistä tulevaisuudessa tuotestrategialla, joka sisältää kaikki kolme voimansiirtovaihtoehtoa kaksipaikkaisille urheiluautoille, urheilullisille sedaneille ja SUV-malleille pitkälle 2030-luvulle."

Kasvua Pohjois-Amerikassa ja merentakaisilla ja kehittyvillä markkinoilla

Pohjois-Amerikassa kirjattiin 20 698 toimitusta, mikä vastaa 37 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. Tämä vahva kasvu johtuu osittain joidenkin mallisarjojen toimitusten viivästymisestä samana ajanjaksona viime vuonna. Myyntialue merentakaiset ja kehittyvät markkinat kehittyi myös positiivisesti, kasvua kuusi prosenttia. Alueen asiakkaille toimitettiin yhteensä 15 789 autoa. Euroopassa (pois lukien Saksa) Porsche toimitti 18 017 autoa ensimmäisellä vuosineljänneksellä 2025. Tämä on 10 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2024. Kotimarkkinoilla Saksassa 7 495 asiakasta sai autonsa – laskua 34 prosenttia. Molempien alueiden lasku johtuu suhteettoman vahvasta edellisvuoden ajanjaksosta, joka johtui korjaavista vaikutuksista, sekä Euroopan kyberturvallisuusmääräyksistä, jotka aiheuttavat toimitusvajeen 718-mallisarjalle ja polttomoottorikäyttöiselle Macanille. Kiinassa 9 471 autoa toimitettiin asiakkaille (-42 prosenttia). Laskun pääasialliset syyt ovat edelleen Kiinan markkinoiden jatkuva kireä taloudellinen tilanne ja Porschen keskittyminen arvolähtöiseen myyntiin, joka pyrkii tasapainottamaan kysynnän ja tarjonnan.

Macan oli myyntimenestys ensimmäisellä kvartaalilla

Tammi-maaliskuussa Macan-mallia toimitettiin 23 555 asiakkaalle (+14 prosenttia). Yli 60 prosenttia näistä (14 185 autoa) oli sähköautoja. Useimmissa EU:n ulkopuolisissa maissa Porsche jatkaa edellisen Macanin tarjoamista polttomoottoriversiona rinnakkain. Tätä versiota toimitettiin 9 370 yksikköä. Uusi Panamera suoriutui myös hyvin, 7 769 toimitusta – kasvua 27 prosenttia.

Ikonista 911-urheiluautoa toimitettiin ensimmäisellä vuosineljänneksellä 11 390 kappaletta. 12 prosentin lasku selittyy edellisen mallin vahvalla loppumyynnillä viime vuonna ja uusien johdannaisten porrastetulla tuotejulkistuksella. 718 Boxster- ja 718 Cayman -malleja toimitettiin 4 498 kappaletta – 22 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Tämä johtui pääasiassa rajoitetusta mallien saatavuudesta Euroopan kyberturvallisuusmääräysten vuoksi. 4 203 Taycan-yksikköä toimitettiin asiakkaille tammi-maaliskuussa (-1 prosenttia). Cayennea toimitettiin 20 055 kappaletta. Tämä vastaa 28 prosentin laskua ja johtuu korjaavasta vaikutuksesta samana ajanjaksona viime vuonna.

Suomessa tammi-maaliskuussa 2025 rekisteröitiin 122 kappaletta eri Porsche-malleja. Näistä sähköautoja oli 75 % ja loput 25 % ladattavia hybridejä. Suosituin malli alkuvuonna 2025 oli Macan, toisena Cayenne ja kolmantena Taycan.

”Porsche-mallisto on nyt monipuolisempi kuin koskaan aiemmin ja se todella näkyy alkuvuoden rekisteröinneissä. Mallistosta löytyy nyt yhtäaikaisesti ikonisen Porsche 911-mallin lukuisat versiot sekä päivittäiseen ajoon soveltuvat Macan, Cayenne, Taycan ja Panamera. SUV-mallinen täyssähköinen Macan on otettu Suomessa hienosti vastaan ja vastikään sen mallisto laajentui takavetoisella versiolla”, kommentoi K-Autolla Porschesta vastaava liiketoimintajohtaja Aarne Töllinen.

Katsoessaan loppuvuoteen, Becker sanoo: "Porschella on erittäin nuori ja erittäin houkutteleva tuotevalikoima. Asiakaskysyntä pysyy vakaalla tasolla. Samalla Porsche investoi myös brändiin ja tuotevalikoimaan voidakseen reagoida joustavasti asiakasvaatimuksiin. Teemme tiivistä yhteistyötä eri myyntialueiden kanssa ja keskitymme johdonmukaisesti kysynnän ja tarjonnan tasapainottamiseen 'Arvo ennen volyymia' -strategiamme mukaisesti."

Vastuuvapauslauseke. Tämä lehdistötiedote sisältää tulevaisuutta koskevia lausumia ja tietoja Porsche AG:n odotetusta liiketoiminnan kehityksestä. Nämä lausumat ovat alttiita riskeille ja epävarmuustekijöille. Ne perustuvat oletuksiin taloudellisten, poliittisten ja oikeudellisten olosuhteiden kehityksestä yksittäisissä maissa, talousalueilla ja markkinoilla, erityisesti autoteollisuudessa, jotka olemme tehneet käytettävissämme olevien tietojen perusteella ja joita pidämme realistisina julkaisun ajankohtana. Jos jokin näistä tai muista riskeistä toteutuu tai jos näiden lausumien taustalla olevat oletukset osoittautuvat virheellisiksi, todelliset tulokset voivat poiketa merkittävästi näissä lausumissa ilmaistuista tai vihjatuista tuloksista. Tulevaisuutta koskevat lausumat tässä tiedotteessa perustuvat yksinomaan julkaisupäivänä saatavilla oleviin tietoihin. Näitä tulevaisuutta koskevia lausumia ei päivitetä myöhemmin. Tällaiset lausumat ovat voimassa julkaisupäivänä ja myöhemmät tapahtumat voivat kumota ne. Tämä tieto ei muodosta tarjousta vaihtaa tai myydä tai tarjousta vaihtaa tai ostaa arvopapereita.

Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Porsche, [email protected], 040 578 3924. Uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai Volkswagen-konsernille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.
EdellinenPorsche Macan on Tekniikan Maailman Talviauto 2025 -vertailun voittaja

Aiheeseen liittyvää

300958 6000x3375
12.11.2024 | Uutiset ja ajankohtaista

Kolme uutta mallia: Porsche viimeistelee toisen Taycan-sukupolven

Uusi versio erittäin riemastuttavasta Taycan GTS:stä ja uusi nelivetoinen lähtötason versio Taycan GTS: urheilullinen, monikäyttöinen ja huomiota herä...

img
30.10.2024 | Uutiset ja ajankohtaista

Uusi 911 Carrera T Coupé tai Cabriolet – kevytrakenteinen urheiluauto manuaalivaihteistolla

Saatavilla yksinomaan kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla Jopa 42 kiloa kevyempi kuin 911 Carrera Saatavana ensimmäistä kertaa Cabriolet-avoautove...

img
24.10.2024 | Uutiset ja ajankohtaista

Ilmeikäs ulkonäkö: uusi Porsche 99X Electric – ABB FIA Formula E -maailmanmestaruussarja

Tietoja Porsche 99X Electricin optimoidusta GEN3 Evo -sukupolvesta Taycan-värit symboloivat teknologian siirtoa sarjatuotantoon Maailmanensi-iltavideo...