Uusi Porsche-myymälä avasi Ouluun – ”Täysin uudenlainen myymäläkonsepti koko Suomessa”
K-Auto panostaa merkittävästi Oulun alueeseen osana vahvaa valtakunnallista kasvustrategiaansa. Jatkossa Oulun Visiolinjalla samassa kiinteistössä si...
Korko uusiin 0,99 % + kulut. Satoihin vaihtoautoihin jopa 100 000 Plussa-pistettä. Ja paljon muuta!
Kun auton kunto on tarkistettu perusteellisesti, autoilija voi huolettomin mielin lähteä pitkällekin reissulle. Yhtä tärkeää on kuitenkin huomioida turvallisuustekijät lyhyilläkin siirtymillä.
Vinkit turvalliseen talviajoon antaa K-Auton huoltojohtaja Miikka Lindström.
1. Hyvät renkaat ovat turvallisuuden perusta
“Renkaiden kunto pitää tarkastaa säännöllisesti. Tieliikennelaki edellyttää talvirenkaalta vähintään kolmen millin urasyvyyttä, mutta yleisesti ottaen talvirenkaan turvarajana pidetään viiden millin urasyvyyttä. Myös renkaiden ikä vaikuttaa merkittävästi koko ajoturvallisuuteen. Mikäli renkaat ovat yli kuusi vuotta vanhat, ovat ne jo valitettavan usein tiensä päässä. Iäkkäissä renkaissa kumiseos on käytön myötä kovettunut ja pito-ominaisuudet selvästi heikentyneet. Jos et ole varma autosi renkaiden kunnosta, K-Auton henkilökunta auttaa mielellään niiden tarkastamisessa.”
“Oikeat rengaspaineet ovat paitsi turvallisuuskysymys, mutta niillä on selvä vaikutus myös polttoaineen kulutukseen. Kun rengaspaineet on säädetty sopiviksi autossa matkaavien ihmisten ja tavaroiden määrän mukaan, ajaminen on turvallista ja polttoainettakin kuluu vähemmän.
Lämpötila vaikuttaa renkaiden paineistamiseen, joten paineet on mitattava ulkona kylmästä renkaasta. Renkaat lämpenevät ajossa, eli anna niiden jäähtyä hetki ennen mittausta. Tiedon sopivista rengaspaineista löydät ainakin auton käyttöohjeesta ja monessa autossa myös kuljettajan ovenkarmiin kiinnitetystä tarrasta.
Talvirenkaissa kannattaa pitää hieman korkeampi paine kuin kesärenkaissa, mutta painetta ei silti saa lisätä liikaa. Liian korkea rengaspaine voi altistaa renkaiden vaurioitumiselle ja heikentää ajoturvallisuutta.”
“Säätila vaikuttaa merkittävästi näkyvyyteen. Huolehdi ennen ajoa, että tuulilasi on puhdas niin sisä- kuin ulkopuolelta. Erityisen likaisen tuulilasin puhdistus sisäpuolelta onnistuu parhaiten nestemäisellä ikkunanpesuaineella. Muista myös tarkistaa, että tuulilasinpyyhkijät ovat kunnossa – vaihda ne uusiin mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Jos pyyhkijät "hyppivät" pyyhkiessään tai jättävät samean pinnan lasiin, on ne syytä vaihtaa heti uusiin. Muista puhdistaa tuulilasinpyyhkijät säännöllisesti niihin kiinni jäävistä roskista. Lasinpesunestettä voi varata matkalle mukaan jopa hieman ylimääräistä, sillä useimmiten se loppuu juuri silloin, kun sitä eniten tarvitsee. Huomioithan ostohetkellä lasinpesunesteen pakkasrajan.” 5. Onko autosi peruskunto kohdillaan? Sen kertoo määräaikaishuolto “Määräaikaishuollot ovat sujuvan ja turvallisen autoilun kulmakivi. Ne kannattaa hoitaa vuosittain ajallaan valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti. Mikäli huoltotarpeita ilmenee, K-Auton merkkihuollot palvelevat koko talven eri puolilla Suomea.”
“Sähköautolla on erityisen mukava ajaa talvella, kun muistaa vain hyödyntää auton etäohjausmahdollisuudet. Auton lämmittäminen valmiiksi etukäteen penkkejä, peilejä ja laseja myöten kasvattaa akun kantamaa, mutta myös lisää ajomukavuutta varsinkin silloin, jos lämmityksen pystyy tekemään kotilatauksen aikana.
Mikäli autoa joutuu seisottamaan pitkään vaikkapa pidemmän lomareissun vuoksi, tulisi akussa olla virtaa vuodenajasta riippuen vähintään 30–40 prosenttia, mutta kuitenkin niin, ettei akku olisi aivan täynnäkään. Jos mahdollista, auto kannattaa jättää laturiin reissun ajaksi ja säätää ajoakun varaus noin 50 prosentin paikkeille.
Jos tiedossa on lyhyempi tauko autoilusta, akussa riittää varmasti virtaa, kun sen lataa esimerkiksi 80 prosenttiin asti ja sitten varmistaa, että ajastetut seisontalämmitykset on kytketty pois päältä.
Ennen pidemmälle ajomatkalle lähtöä on hyvä varmistaa, että kaikki tien päällä tarvittavat lataussovellukset ovat toiminnassa ja olet kirjautunut niihin sisään jo valmiiksi. Pelkällä K-Latauksella pääsee jo todella pitkälle."
”Kylmyys lisää niin sähköauton kuin polttomoottoriauton kulutusta, sillä auton lämmittäminen vie energiaa. Samalla kylmyys voi vaikuttaa lataustehoon: jos auton akku on kylmä laturille saavuttaessa, myös latausteho voi olla totuttua alhaisempi.
Parasta mahdollista lataustehoa hakeva lataa suurteholatauspisteellä mahdollisimman tyhjää akkua. Siitä huolimatta pakkasella ei kannata säästellä latausta, kuten ei tankkaustakaan, aivan viimeisille kilometreille saakka. Sähköauton akussa on hyvä pitää noin 50 kilometrin matkan verran puskuria yllättävien tilanteiden varalta."
Lisätietoja: Pihla Hakala, viestintäpäällikkö, K-Auto, p. 040 703 1334, [email protected]