Kolme uutta mallia: Porsche viimeistelee toisen Taycan-sukupolven
Uusi versio erittäin riemastuttavasta Taycan GTS:stä ja uusi nelivetoinen lähtötason versio Taycan GTS: urheilullinen, monikäyttöinen ja huomiota herä...
Korko uusiin 0,99 % + kulut. Satoihin vaihtoautoihin jopa 100 000 Plussa-pistettä. Ja paljon muuta!
Porsche täydentää vuonna 2023 perusteellisesti uudistettua Cayenne-mallistoaan uusilla, erityisen dynaamisilla GTS-malleilla. SUV ja Coupé -malleissa yhdistyvät tehokas 368 kW (500 hv) twin-turbo V8-moottori ja yhtä suorituskykyiset alustajärjestelmät arkipäivän käytännöllisyyteen, erottuviin muotoiluelementteihin ja kattavampaan vakiovarusteluun.
Porschella GTS-lyhenne tarkoittaa Gran Turismo Sportia – käytännössä se tarkoittaa ylimääräistä annosta dynaamisuutta ja pitkän matkan suorituskykyä. Cayenne on pohjimmiltaan sekä suorituskykyinen urheiluauto että maastokelpoinen SUV-malli. GTS-malleissa tämä tasapaino on kuitenkin perinteisesti siirtynyt kohti parempaa maantieajokokemusta. Tehokkaan voimalinjan, tarkan virityksen ja eksklusiivisen muotoilun ansiosta uusi Cayenne GTS pysyy uskollisena tälle periaatteelle samalla kun se sopii mainiosti jokapäiväiseen käyttöön.
Tarkasti hiottu, GTS-spesifinen alusta ja 10 millimetriä matalampi ajokorkeus ovat osa Cayenne GTS:n uudistusta. Hieman syvemmälle katsottuna autossa on nyt vakiona mukautuva ilmajousitus, mukaan lukien Porsche Active Suspension Management (PASM) ja Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) -järjestelmät. Kaikki alustan osat ja ohjausjärjestelmät, kuten Porsche Traction Management (PTM) ja valinnainen Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), on suunniteltu erityisesti optimaaliseen suorituskykyyn maantiellä.
GTS:n kaksiventtiilinen iskunvaimennustekniikka tarjoaa vaikuttavan herkkyyden, ja sen kaksikammioinen ilmajousitus antaa autolle erittäin dynaamisen jousinopeuden ja varmistaa samalla kuljettajan mukavuuden.
Hienosäädetyn alustan lisäksi karismaattinen V8 on toinen tärkeä Cayenne GTS:n ominaisuus. Porschen kehittämä ja Zuffenhausenissa valmistettu 4,0-litrainen twin-turbo V8 on läpikäynyt laajan teknisen uudistuksen. Uudistus lisää tehokkuutta ja parantaa merkittävästi suorituskykyä: moottori tuottaa nyt 368 kW (500 hv) tehoa, mikä on 30 kW (40 hv) lisäystä edelliseen malliin. Suurin vääntömomentti on nyt 660 Nm, kasvua 40 Nm. Uudistettu kahdeksanvaihteinen Tiptronic S -vaihteisto parantaa huomattavasti ajokokemusta lyhyempien vaste- ja vaihtoaikojen ansiosta Sport- ja Sport Plus -tiloissa.
Yhdessä nämä ominaisuudet antavat nelioviselle urheiluautolle todella merkittävän suorituskyvyn. Uusi Cayenne GTS kiihtyy 0–100 km/h 4,4 sekunnissa. Huippunopeus on 275 km/h. Toinen tekninen innovaatio on, että nelivetoisen Porsche Traction Managementin (PTM) vaihdelaatikossa on itsenäinen vesijäähdytyspiiri. Tämä tekniikka on otettu käyttöön myös korkean suorituskyvyn Cayenne Turbo GT -mallista. Se vakauttaa jatkuvaa kuormitusta – esimerkiksi rata-ajossa tai vuoristoreittejä navigoitaessa.
Kaikki Porschen GTS-mallit ovat tunnistettavissa ainutlaatuisen, urheilullisen muotoilunsa ansiosta. Cayenne GTS:ssä tämä sisältää mustat "GTS"-kirjaimet auton sivuilla ja takana, erottuvan etuosan suuremmilla ilmanottoaukoilla, tummat ajo- ja takavalot sekä punaiset jarrusatulat. Klassisen muotoilun DNA:n noudattaminen antaa autolle välittömästi tunnistettavan Porsche-ilmeen, mutta muutamalla innovaatiolla. Korin kiinnikkeet, kuten sivuhelmat, etu-ilmanottoaukot, sivuikkunoiden listat ja pyöränkaaret, jotka kaikki ovat osa Sport Design -standardipakettia, valmistetaan nyt korkeakiiltoisena mustana. Aiemmissa GTS-malleissa osa näistä korin osista oli korinvärisiä. Sitä vastoin Sport-pakoputkiston pakoputken päät, jotka olivat aiemmin mustia, on nyt viimeistelty tumman pronssin sävyllä. Porsche GTS -mallien muotoiluvalikoiman laajentamiseksi entisestään autossa on 21 tuuman RS Spyder -design-vanteet, jotka on viimeistelty antrasiitinharmaalla.
Cayenne GTS:n sisätiloissa on vakiona lämmitetty GT-monitoimiohjauspyörä. Laadukasta Race-Tex-materiaalia löytyy myös läpi auton. Mokkamainen kangas peittää kattoverhoilun, käsinojat ja ovipaneelit sekä kahdeksaan suuntaan säädettävien urheiluistuinten keskiosan. Istuinten sivutukia on korotettu entisestään, jotta ne tarjoavat entistä enemmän sivutukea kaarteissa. Porschelta on saatavilla myös kaksi vaihtoehtoista, GTS-spesifistä sisustuspakettia Carmine Red- tai Slate Grey Neo -värisinä.
Uudet GTS-mallit hyötyvät äskettäin tehdystä Cayennen kattavasta tuotepäivityksestä, joka sisältää uuden Porsche Driver Experience -ohjaamokonseptin, jossa on vakiona kaareva digitaalinen mittaristo ja valinnainen matkustajan näyttö. Sport Design -paketin, tummien HD-matriisi-LED-ajovalojen ja ilmajousituksen lisäksi mallissa on myös Bose®-surround-äänijärjestelmä ja ympäristövalaistus. Cayenne GTS Coupéssa on vakiona myös kiinteä lasinen panoraamakatto sekä mukautuva takaspoileri. Haluttaessa Coupén dynaamista luonnetta voidaan korostaa entisestään Sports-pakoputkistolla, jossa on keskitetysti sijoitetut tumman pronssiset pakoputket. Tämä on saatavilla osana kolmea erilaista kevytrakenteista urheilupakettia. Näitä ovat myös kevyt katto ja hiilikuituinen takadiffuusori sekä kevyempi eristys. Varustuksesta riippuen nämä kevytrakennepaketit voivat vähentää auton painoa jopa 25 kilolla.
Molemmat mallit ovat nyt tilattavissa. Uusi Porsche Cayenne GTS hinta alkaen 250 741,42 euroa ja Cayenne GTS Coupé hinta alkaen 258 188,87 euroa sisältäen arvonlisäveron, autoveron ja maakohtaisen varustelun. Toimitukset Euroopassa alkavat kesällä 2024.
Kulutus- ja CO2-päästöarvot on mitattu lakisääteisillä mittausmenetelmillä. Kaikki Porschen uudet autot tyyppihyväksytään WLTP-menetelmän mukaisesti.
Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta: https://newsroom.porsche.com/en.html
Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Porsche, [email protected], 040 578 3924.