Volkswagen ID.7 – kokemuksia ja näkemyksiä: mitä siitä sanotaan?
On se kertakaikkisen upea ilmestys. Näet sen sitten K-Auton myymälän kirkkaissa valoissa tai marraskuisen illan pimeydessä, näyttävässä valaistuksessa...
Korko uusiin 0,99 % + kulut. Satoihin vaihtoautoihin jopa 100 000 Plussa-pistettä. Ja paljon muuta!
Vain neljässä vuodessa T-Cross on noussut kärkipaikalle kompaktien SUV-autojen joukossa: noin 1,2 miljoonaa asiakasta on jo valinnut tämän monipuolisen Volkswagen-mallin. Keskimäärin 300 000 kappaleen vuosivauhdilla valmistettava T-Cross, jota tarjotaan Euroopan ulkopuolella myös nimillä Tacqua ja Taigun, on tällä hetkellä yksi menestyneimmistä Volkswagen-malleista maailmanlaajuisesti. Volkswagen esittelee nyt ensimmäiset ominaisuudet ja kuvat uudistuneesta T-Crossista.
MQB-teknologia. Kuten sen isommat sisaruksensa, T-Roc ja Tiguan, T-Cross perustuu suosittuun ja menestyksekkääseen modulaariseen alustarakenteeseen (MQB), mikä tarkoittaa, että Volkswagen voi käyttää suurempien ajoneuvojen teknologioita myös pienemmissä malleissa – ja houkuttelevilla hinnoilla. Tämä näkyy uudistetussa T-Crossissa, jonka vakiovarusteita ovat uudet led-ajovalot ja led-takavalot, uuden sukupolven infotainment-järjestelmä (8-10 tuumaa) ja täysin digitaalinen mittaristo (Digital Cockpit).
Uudet led-valot. Uudistuneen T-Crossin tunnistaa välittömästi sen etu- ja takaosan uudesta muotoilusta, jossa on uudet led-ajovalot, led-päiväajovalot sekä led-takavalot. Ensimmäistä kertaa T-Crossiin on saatavilla myös IQ.Light-led-matriisiajovalot, jotka edustavat Volkswagenin uusinta kehitystyötä. T-Crossin ilmeen viimeistelee kolme uutta, raikasta väriä: yksivärinen Grape Yellow (raikas, urheilullinen keltainen), Clear Blue Metallic (tyylikäs ja ystävällinen vaaleansininen) ja Kings Red Metallic (kirkas, säväyttävä punainen).
Huippuluokan sisustus ja digitaalinen mittaristo vakiona. Volkswagen on suunnitellut uudelleen T-Crossin kojelaudan. Tämän neliovisen viisipaikkaisen auton kaikki versiot varustetaan nyt vakiona digitaalisella mittaristolla. Myös infotainment-järjestelmän näyttö on tuotu enemmän esiin kojelaudasta. Kojelaudan muotoilu on näin mukautettu uuden infotainment-sukupolven mukaiseksi. Lisäksi, aivan kuten isommissa Volkswagen-malleissa, kojelaudassa on nyt käytetty huomattavasti laadukkaampia pintamateriaaleja pehmeällä tuntumalla. Sama koskee ylempien varusteluversioiden etuovien verhoiluja. Ilmastointiaukot suunniteltiin myös uudelleen.
Kompakti ja monipuolinen. T-Cross on aina ollut sisätiloiltaan yksi tilavimmista ja monipuolisimmista kompakteista SUV-malleista. Sen muunneltava toimintakonsepti tarjoaa hyvin tilaa jopa viidelle hengelle ja yhdessä 140 mm siirrettävän takapenkin sekä erittäin joustavan tavaratilansa ansiosta T-Cross on tilankäytön mestari aivan omassa sarjassaan. Kaikkien viiden istuimen ollessa käytössä, T-Cross tarjoaa tavaratilaa 385–455 litraa, kun se on kuormattu takapenkin korkeudelle. Kun takapenkki on käännetty alas (60:40 jako), saadaan tasainen tavaratila, jonka säilytystilavuus on jopa 1 281 litraa (kuormattu etuistuinten selkänojan korkeuteen). Lisäksi etumatkustajan istuimen selkänoja voidaan kääntää alas, jolloin kuorma-alue takaa eteenpäin on 2 398 mm pitkä ja siihen mahtuu kaikkea surffilaudoista varjoliitimiin.
Suurempi sallittu aisapaino lisää vapautta. Volkswagen on lisännyt merkittävästi T-Crossin suurinta sallittua aisapainoa; 55 kilosta 75 kiloon. Tämä 20 kg lisä tarjoaa mahdollisuuksia painavampien kärryjen valintaan ja käyttöön sekä nostaa samalla myös esimerkiksi vetokoukkutelineellä kuljetettavien pyörien suurinta sallittua painoa – mikä on erityisen tärkeää esimerkiksi sähköpyörien kuljetuksessa.
Kattavampi vakiovarustus. Volkswagen on uusinut myös varustetasojen vakiovarusteet. T-Crossin merkittävästi uudistunut perusversio sisältää nyt ominaisuuksia, kuten uudet led-ajovalot (halogeenin sijaan), uudet led-takavalot, monitoimikameran, dynaamisen liikennemerkkinäytön, digitaalisen ohjaamon ja uuden infotainment-näytön. Style- ja R-Line-varustelutasot puolestaan tarjoavat keskenään yhtäläisen korkeaa varustelutasoa, mutta painottaen eri ominaisuuksia ja luonteenpiirteitä. Siinä missä Style-varustelutaso korostaa tyyliä ja eleganssia, R-Line huokuu urheilullisuutta tyylilleen sopivilla R-Line -puskureilla ja design-elementeillään.
Erittäin taloudelliset TSI-moottorit. Edeltäjänsä tavoin uusi T-Cross tulee saataville kolmella taloudellisella turboahdetulla bensiinimoottorilla (TSI). Lähtötason versiossa on 1,0 litran kolmisylinterinen moottori, jonka teho on 70 kW (95 hv). Seuraavan moottoriversion tehoa on lisätty 81 kW:sta (110 hv) 85 kW:iin (116 hv) tehden siitä responsiivisen, mutta taloudellisen kolmisylinterinen bensiinimoottorin. Huippumoottoriversio on 1,5 litran nelisylinterinen moottori: tämä 110 kW:n (150 hv) 1,5 TSI EVO2:n uusin versio sisältää huipputeknisiä ominaisuuksia, kuten Active Cylinder Management (ACTplus) -sylinterinlepuutusjärjestelmän, turboahtimen muuttuvalla turbiinigeometrialla (VTG) (tuttu urheiluautojen maailmasta), plasmapinnoitetut sylinteriseinät ja erittäin tehokkaan TSI-EVO-paloprosessin (Miller-sykli). 1,5 TSI yhdistetään vakiona aina seitsemänvaihteiseen DSG-automaattivaihteistoon. Volkswagen T-Cross on aina etuvetoinen.
Turvallisuusominaisuudet. Erityisen laajan kuljettajaa avustavien järjestelmien ja Euro NCAP -testin huippuluokituksen ansiosta edellinen T-Cross on yksi luokkansa turvallisimmista autoista. Auto on varustettu turvavöiden kireyden rajoittimilla, turvavyön esikiristimillä, turvatyynyillä sekä visuaalisilla ja akustisilla turvavyömuistutuksilla ensimmäisellä ja toisella istuinrivillä. Etuistuimille on lisäksi asennettu sivuturvatyynyt.
Travel Assist -järjestelmä. Uudistuneeseen T-Crossiin voi valita lisävarusteena Travel Assist -järjestelmän, joka parantaa ajoneuvon pitkittäis- ja sivusuuntaista hallintaa ja tekee ajamisesta vaivattomampaa. Edessä olevasta liikenteestä ja sallitusta nopeudesta riippuen T-Cross voi hallita auton nopeutta automaattisella kiihdytyksellä ja jarrutuksella. Järjestelmän rajoissa Travel Assist voi myös mukauttaa nopeutta huomioiden nopeusrajoituksien lisäksi mutkia ja liikenneympyröitä, avustaen samalla ohjaustoimenpiteissä. Samalla Lane Assist auttaa pitämään ajoneuvon kaistallaan. Uusi T-Cross voi suorittaa myös automaattisesti stop-and-go-toiminnot (DSG-automaattivaihteisto).
Lanseeraus. Uudistuneen kompaktin SUV-mallin virallinen ennakkomyynti ja julkaisu on suunniteltu vuoden 2023 viimeiselle neljännekselle; lanseeraus alkaa puolestaan vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä. Huolimatta laajasta vakiovarustelusta, uudesta muotoilusta ja teknologisista ominaisuuksista sekä uudistuneesta laadukkaasta sisustuksesta uudistunut T-Cross saapuu markkinoille erittäin houkuttelevaan perushintaan.
Volkswagenin myyntimenestysmallin nykyisen version tuotanto on jo loppuunmyyty vuodelle 2023. Uudet T-Crossit, jotka ovat pian ennakkotilattavissa nykyisen mallin perusteella, tulevat olemaan jo osa uutta T-Cross-sukupolvea ja niiden toimitukset alkavat vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä. Tämän vuoksi Volkswagen antaa jo näin varhaisessa vaiheessa tietoja uudistuneesta T-Cross-mallista.
Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen, [email protected], 040 578 3924.