Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen täyssähköautoissa ja polttomoottoriautoissa Suomessa
Audi oli saksalaisten premium-autojen eniten rekisteröity henkilöautomerkki täyssähköautoissa ja polttomoottoriautoissa Suomessa tammi-marraskuussa 20...
Audi Q5 SUV on ollut yksi suosituimmista katumaastureista keskikokoisten autojen segmentissä Saksassa ja Euroopassa yli 15 vuoden ajan. Audi esittelee nyt myyntimenestysmallin uusimman sukupolven: Audi Q5 on entistä nykyaikaisempi ja dynaamisempi. Se on ensimmäinen SUV, joka perustuu PPC -alustarakenteeseen. käyttävä SUV-malli, jonka voimanlähteenä ovat suorituskykyiset bensiinimoottorit, ja joista on tullut entistä taloudellisempia mm. MHEV plus -kevythybriditeknologian ansiosta. Audi Q5 tekee vaikutuksen modernilla infotainment-järjestelmällä ja käyttökonseptilla, mukautetuilla digitaalisilla valokuvioilla ja moderneilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä. Urheilullinen Audi SQ5 täydentää uutta mallisarjaa.
AUDI AG:n johtokunnan puheenjohtaja Gernot Döllner näkee uuden Audi Q5 SUV-mallin menestyksen takuuna: "Audi Q5 on ollut menestynein ja tärkein SUV-mallimme keskikokoisten autojen segmentissä yli 15 vuoden ajan. Uusi painos on sen jo todistettujen ominaisuuksien jatkokehitys", Döllner sanoo. "Se on seuraava tärkeä askel valikoimamme uudistamisessa käyttäessään toisena uutena Audi-mallina uuden sukupolven erittäin suorituskykyisiä polttomoottoreita. Olen varma, että uusi Audi Q5 urheilullisena, monikäyttöisenä ja dynaamisena SUV-mallina jatkaa menestystarinaansa."
Uuden Q5:n myötä Audi lanseeraa menestyksekkään mallinsa kolmannen sukupolven. Keskikokoisen SUV-mallin ensimmäinen sukupolvi lanseerattiin vuonna 2008, ja se on hallinnut premium-merkkisegmenttiä siitä lähtien. Audi-malliston toisena mallina (uuden Audi A5:n jälkeen) Audi Q5 perustuu Premium Platform Combustion (PPC) -alustarakenteeseen. Alustan avulla Audi voi tuoda markkinoille suuren volyymin malleja eri segmenteissä ja PPC:n joustavuus auttaa Audia antamaan tuleville malleille oman, ainutlaatuisen luonteen.
Audi Q5 asettaa uudet standardit premium-luokan SUV-mallien keskikokoisten autojen segmentissä: urheilullinen, teknologialähtöinen muotoilukieli kohtaa vertaansa vailla olevan monikäyttöisyyden ja todistetun soveltuvuuden jokapäiväiseen käyttöön. Suorituskykyiset ja taloudelliset MHEV plus -kevythybriditeknologialla varustetut moottorit ja myöhemmin markkinoille tulevat ladattavat hybridit edustavat Audin polkua kohti tulevaisuuden premium-luokkaa. E³ 1.2 -elektroniikka-arkkitehtuurilla Audi integroi kaikkiin uusiin malleihin modernit ja uusimalla teknologialla varustetut, käyttövarmat liitettävyys- ja digitalisointiominaisuudet.
Audi on valmistanut Q5-malleja Meksikossa nyt kahdeksan vuoden ajan ja myös uudet Q5-mallit valmistetaan San José Chiapassa. Pohjois-Amerikan markkinoiden läheisyys on mallille tärkeä tekijä. Uusi Audi Q5 -mallilla Audi aloittaa SUV-malliensa uudistamisen uusilla polttomoottoreilla ja osittain sähköistetyillä versioilla.
Uuden Audi Q5:n uusin sukupolvi on parantunut merkittävästi tärkeimmissä tuoteominaisuuksissa – yhdessä uuden sisustuskonseptin kanssa tuloksena on mukava tilantunne sekä erinomainen pää- ja jalkatila.
Erityisen käytännöllinen Audi Q5:nn ominaisuus on täysin säädettävä takaistuin. Sitä voidaan siirtää pituussuunnassa ja kallistaa, mikä lisää tilaa tavaratilaan tai mukavuutta takamatkustajille tarpeen mukaan. Samanaikaisesti kolme henkilöä mahtuu mukavasti takapenkille. Kun takaistuimet käännetään alas, kuljetustilavuus kasvaa jopa 1 473 litraan malliversiosta riippuen. Tavaratilan kansi voidaan säilyttää erityisesti suunniteltuun lokeroon tavaratilan lattian alle.
Muita käytännöllisiä ominaisuuksia ovat edelliseen malliin verrattuna entistä suurempi säilytyslokero keskikyynärnojan alla, lukuisat pienemmät säilytystilat aurinkolaseille, avaimille ja muille jokapäiväisille tavaroille, induktiivinen ja jäähdytetty latausalusta 15 watin latausteholla etukeskikonsolissa, kaksi USB-C-porttia edessä ja kaksi takana. Lisävarusteena edessä olevat USB-portit voivat tukea jopa 60 watin latauskapasiteettia; takana ne tukevat jopa 100 watin latauskapasiteettia.
Kolmannen sukupolven Q5-malleista on tullut entistä urheilullisempia ja se tarjoaa täydelliset mittasuhteet. Auto näyttää pidemmältä ja on entistä dynaamisemman näköinen. Etuosa on itsevarma, sillä kaikki määrittävät suunnitteluelementit on sijoitettu yhtä tasoa korkeammalle kuin edeltäjämallissa. Audi Q5 SUV:n takaosassa on äärimmäisen selkeä muotoilu eri linjojen maksimaalisen vähentämisen ansiosta.
Saatavilla on kolme versiota: perus, edistyksellinen Advanced ja S-line. Lisäksi S-mallille on annettu itsenäinen ulkonäkö. Uusiin Audi Q5 -malleihin on valittavissa 11 ulkoväriä, joista uusi väri on Tambora Grey. Ultra Blue -metalliväri, Daytona Grey -helmiefekti ja uusi Sakhir Gold -metalliväri ovat saatavilla yksinomaan S-malleihin tai S-line-versioihin. Audi Q5-malleihin on saatavilla myös erityisen laadukkaita ja asiakkaan toiveiden mukaan yksilöllisesti konfiguroitavia Audin eksklusiivisia värejä.
Uudet Audi Q5 SUV -mallit on tulevat saataville kevytmetallivanteilla, joiden koko on 17–21 tuumaa.
Uuden Audi Q5 SUV:n sisätilojen suunnittelu perustuu Audin sisustuksen neljään tunnusomaiseen perusominaisuuteen. Ensinnäkin sisustus on suunniteltu "ihmiskeskeiseksi" eli johdonmukaisesti käyttäjiensä tarpeita vastaavaksi.
Sisätilojen selkeä asettelu tarjoaa yleiskatsauksen kaikissa tilanteissa ja muodostaa toisen perusominaisuuden, "visuaalisen selkeyden". Toimivuus ja estetiikka on yhdistetty viimeistä yksityiskohtaa myöten. Tämä selkeä suunnittelutapa näkyy ohjauspaneelin vaakasuorassa rakenteessa. Ohjauspaneeli muodostaa perustan "Digital Stagelle" ja muotoon istuville integroiduille tuuletusaukoille. Keskikonsolin ja ovien johdonmukainen muotoilu täydentää sisätilojen orkestraatiota.
Sisustuksen keskeinen osa on "Digital Stage", joka on sijoitettu kuljettajan ja etumatkustajan eteen Audi MMI -näyttöjen muodossa. Selkeästi kohdistetut näytöt on integroitu sisätilaan täydellisesti istuvina. Ohut, Audi MMI -panoraamanäyttö on muotoiltu kaarevaksi ja se on toteutettu OLED-tekniikalla. Siinä on 11,9 tuuman Audi virtuaalinen ohjaamo ja 14,5 tuuman MMI-kosketusnäyttö. 10,9 tuuman MMI Passenger Display voidaan tilata lisävarusteena erityisesti etumatkustajille. Active Privacy Mode -tilan ja suljintekniikan ansiosta matkustajat voivat käyttää infotainment-järjestelmää häiriöttömästi ilman, että se häiritsee kuljettajaa. Samalla se tarjoaa mahdollisuuden avustaa kuljettajaa esimerkiksi navigoinnissa.
"Material Driven Design" -mallillaan uusi Audi Q5 täyttää tilavuuden ja korkean mukavuuden vaatimukset. Digitaalisten ja teknisten alueiden vastapainoksi ns. soft wrap -elementti kulkee ovelta ovelle koko kojelaudan leveydeltä. Yhdessä oven ja käsinojien kangaspaneelien kanssa tämä luo kodikkaan tunnelman. Tämä materiaalilähtöisen suunnittelun filosofia tarjoaa myös mahdollisuuden yksilöidä sisustus omien ideoiden mukaan.
Audi Q5:n selkeästi suunniteltu sisustus näkyy myös pimeässä. Kojelaudan ja ovien ääriviivavalo korostaa sisätilan leveyttä, kun taas epäsuora valo Audi MMI Panorama Display -näytön alla ja keskikonsolissa luo erittäin visuaalisen vaikutelman. Ovien korkealaatuiset materiaalit on valaistu tehokkaasti. Tähän lisätään dynaaminen viestintävalo (IAL), joka kattaa koko sisätilan leveyden LED-valonauhana ja tukee matkustajien vuorovaikutusta auton kanssa. Yhtäältä IAL esittelee sisusta ja tarjoaa esimerkiksi tervetulotoiminnon tai ilmaisee, milloin auto on lukittu ja avattu. Samalla se tukee turvallisuutta.
Uuden Audi Q5 SUV:n aerodynamiikka ja aeroakustiikka on optimoitu useilla yksityiskohtaisilla ratkaisuilla. Verhoiltu lattia ja aerodynaamisesti suunnitellut etu- ja takaosat ovat tärkeässä roolissa aerodynamiikkakonseptissa. Ilmaverhoja käytetään ohjaamaan ilmavirtaa ja ohjaamaan se pyöränkaaren ohi siten, että se virtaa etupyörien ja auton sivujen ympärillä mahdollisimman pienellä turbulenssilla.
Lisäksi ilmavirta ohjataan etupyörien ympärille ilmanohjainten avulla. Hyvin eristetty alusta ohjaa ilmavirran auton alle pienemmällä turbulenssilla. Auton takaosassa olevat lateraaliset Aero-paneelit varmistavat ilman selkeän erottelun, joka suuntautuu korin yli. Myös syvä kattospoileri vaikuttaa tähän. Myös ulkopeilit on optimoitu aerodynaamisesti. Uuden Q5:n aeroakustiikka on myös korkeatasoista. Tuulilasissa on vakiona akustinen lasitus. Ajomukavuuden lisäämiseksi etusivuikkunoihin on saatavilla myös akustinen lasitus.
Uudella Audi Q5 SUV:lla Audi ei ainoastaan korosta johtavaa rooliaan valaistussuunnittelussa ja -tekniikassa, vaan myös menee askeleen pidemmälle. Takavaloissa on kolmiulotteinen muotoilu, joka yhdistää näyttävästi fyysisen ja digitaalisen maailman yhdessä valonauhan kanssa, joka kattaa auton koko leveyden. Takana näyttävästi muotoillut toisen sukupolven digitaaliset OLED-takavalot ja ensimmäistä kertaa Euroopassa käytetty takaikkunan yläpuolella olevan spoilerin projektiovalo lisäävät turvallisuutta. Se heijastaa grafiikan ylemmän takaikkunan alueelle ja laajentaa siten jarruvaloaluetta. Se on myös integroitu Coming Home- ja Leaving Home -näkymään.
Toisen sukupolven digitaalisten OLED-yhdistelmätakavalojen tapauksessa kuusi digitaalista OLED-paneelia, joissa on yhteensä 266 segmenttiä, luo uuden kuvan useita kertoja sekunnissa käyttämällä erityisesti kehitettyä algoritmia. Tämä valaistussuunnittelun ja uuden teknologian välinen symbioosi saa uuden Q5:n valon näyttämään elävämmältä ja älykkäämmältä kuin koskaan ennen.
Aktiivinen digitaalinen valokuvio merkitsee myös Audin valaistustekniikan tulevaisuutta. Edessä aktiivinen digitaalinen valokuvio syntyy algoritmin vuorovaikutuksesta viidentoista segmentin kanssa, jotka himmenevät ylös ja alas. Yksittäiset valosegmentit toimivat vuorovaikutuksessa siten, että valon yleisilme ei vaihtele valon voimakkuuden suhteen.
Digitaalisten OLED-yhdistelmätakavalojen 2.0 ansiosta Audi Q5 nostaa luokkansa valaistussuunnittelun, toimintovalikoiman ja siten turvallisuuden uudelle tasolle. Ensimmäistä kertaa toisen sukupolven digitaaliset OLED-yhdistelmätakavalot voivat kommunikoida auton välittömän ympäristön kanssa (Car-to-X) kohdistetulla tavalla. Ensimmäistä kertaa vuonna 2020 esiteltyä läheisyystunnistusta on laajennettu uudessa Q5:ssä viestintävaloon. Se varoittaa muita tienkäyttäjiä onnettomuuksista ja häiriöistä. Tavallisen takavalon grafiikan lisäksi se näyttää erityisen staattisen takavalon tunnusmerkin integroiduilla varoitussymboleilla digitaalisessa OLED-yhdistelmätakavalossa kriittisen ajon aikana tai liikennetilanteissa.
Tekniikka asettaa uusia standardeja myös yksilöllisyyden suhteen. Varustuksesta riippuen Matrix LED -ajovalojen uudistetuissa päiväajovaloissa ja digitaalisissa OLED-takavaloissa 2.0 on jopa kahdeksan digitaalista valokuviota, joten kuljettajat voivat mukauttaa Q5:ään täysin uudella tavalla. Erityisesti suunniteltu Coming Home ja Leaving Home -valo on saatavilla jokaiselle digitaaliselle valokuviolle, kun autosta poistutaan ja lukitus avataan.
Uusi Audi Q5 SUV -perhe perustuu Premium Platform Combustion (PPC) -alustarakenteeseen, joka on tarkoitettu pitkittäisasennettuihin polttomoottorilla varustettuihin autoihin. PPC mahdollistaa asteittaisen sähköistyksen kevythybridien muodossa.
Uusi MHEV plus -kevythybridijärjestelmä 48 voltin sähköjärjestelmällä tukee polttomoottoria, vähentää CO2-päästöjä ja lisää samalla suorituskykyä ja ajomukavuutta. Myös täysin sähköinen ohjaus ja pysäköinti ovat mahdollisia rajoitetusti. Voimansiirtogeneraattori tuottaa jopa 230 Nm lisävääntömomentin ja jopa 18 kW (24 hv) tehon. 48 voltin järjestelmä mahdollistaa myös sähkökäyttöisen ilmastointikompressorin käytön. Tämän etuna on, että vaikka moottori sammutetaan – esimerkiksi vapaasti rullattaessa tai punaisen valon palaessa – ilmastointijärjestelmä jatkaa toimintaansa täydellä teholla ja pitää sisätilan miellyttävässä lämpötilassa.
MHEV plus -mallien litiumioniakku perustuu litiumrautafosfaattikemiaan (LFP) ja sen tallennuskapasiteetti on 1,7 kilowattituntia. Hihnakäynnistimen generaattorin päätehtävät ovat moottorin käynnistäminen ja sähköenergian syöttäminen akkuun.
Uusi voimansiirtogeneraattori (PTG) mahdollistaa sähköajon, avustaa polttomoottoria ja auttaa vähentämään polttoaineen kulutusta. Hidastuessa voimansiirtogeneraattori (TSG) syöttää jopa 25 kW energiaa takaisin akkuun (rekuperaatio).
Suomessa saataville tulevat MHEV Plus -kevythybridijärjestelmällä ja TFSI -bensiinimoottorilla varustetut Audi Q5 -mallit. Näillä näkymin Suomen maahantuontiohjelmaan ei kuulu TDI-tekniikalla varustetut mallit. Myöhemmin uuden Audi Q5:n mallisto täydentyy ladattavilla hybrideillä.
Uusi Audi Q5 SUV tarjoaa brändille tyypilliset ajo-ominaisuudet, suurelta osin neutraalilla ajettavuudella ja lisää huomattavasti mukavuutta optimoidun jousituksen ja ohjausjärjestelmän ansiosta. Se rullaa pois tuotantolinjalta vakiona dynaamisesti viritetyllä teräsjousituksella. Vaihtoehtoisesti saatavilla on urheilujousitus (vakiovaruste Audi SQ5:ssä). Teräsjousitus yhdistettynä passiiviseen FSD-vaimennusjärjestelmään (Frequency Selective Damping) ja ketterään etuakseliin antavat Q5:lle entistä vakaamman tuntuman. FSD vähentää vaimennusvoimia erityisesti korkeilla taajuuksilla – esimerkiksi mukulakivillä – ja ylläpitää suuria vaimennusvoimia matalilla taajuuksilla, kuten kaistanvaihdossa tai kaarteissa. Mukautuva vaimentimen ohjaus on saatavana lisävarusteena saatavaan ilmajousitukseen. Tämän ilmajousituksen peruskokoonpano voidaan mukauttaa yksilöllisiin tarpeisiin Audi drive selectin avulla. Edeltäjämalliin verrattuna se tarjoaa huomattavasti selkeämmän eron mukavuuden ja urheilutilan välillä. Uudessa Q5:ssä on vakiona tehostettu progressiivinen ohjaus.
Audi tarjoaa laajan valikoiman kuljettajaa avustavia järjestelmiä uusiin Q5-malleihin, joiden toiminnot parantavat merkittävästi kaikkien tienkäyttäjien arkea ja liikenneturvallisuutta. Takapysäköintitutka etäisyysnäytöllä, vakionopeudensäätimellä ja nopeudenrajoittimella, kaistavahti, taloudellisuus sekä väsymyksen tunnistusavustin ovat vakiovarusteita.
Lisävarusteita ovat mm. Adaptive Driving Assistant plus, joka käyttää korkearesoluutioisia karttatietoja ja muiden ajoneuvojen pilvessä laskettuja parvitietoja optimoimaan liikennemerkkien tunnistusta ja avustamaan kiihdytyksissä, nopeuden ja etäisyyden ylläpitämisessä sekä kaistaohjauksessa. Active Front Assist yhdistää neljä avustustoimintoa: Front Emergency Brake Assist, Evasion Assist, Turn Assist ja Front Cross Traffic Assist. Muita saatavilla olevia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat liikennemerkkipohjainen vakionopeudensäädin, Park Assist plus ja Rear Turn Assist.
Audi Q5 -mallisarjassa on täysin digitaalinen sisustus, joka perustuu uuteen elektroniikka-arkkitehtuuriin. Audi MMI -panoraamanäytön ja matkustajan MMI-näytön ansiosta Digital Stage on sisätilojen keskeinen ominaisuus. Tämä sisältää myös 10,9 tuuman MMI-matkustajan näytön Active Privacy Modella. Oppiva ääniavustaja, Audi-avustaja, voidaan ohjata lukuisia auton toimintoja. Tekoälytuella varustettu digitaalinen avustaja on integroitu autoon, ja se näkyy ensimmäistä kertaa avatarina MMI:n keskeisessä kosketusnäytössä ja head-up Display tuulilasinäytössä. Mittarinäytössä oleva kuvake näyttää Audi Assistantin tilan.
Audi Q5:n infotainment-järjestelmä käyttää Android Automotive OS -käyttöjärjestelmää. Sisältöä päivitetään langattomasti päivitysten kautta. Uusimmat Audi connect -palvelut ovat siksi aina ajan tasalla. Sovellukset, kuten YouTube, ovat saatavilla kaupasta kolmansien osapuolien sovelluksille, jotka on integroitu suoraan MMI:hin, ja eivät vaadi älypuhelinta käyttääkseen.
Bang & Olufsen Premium Sound Systemin sydän on erittäin tehokas vahvistin. Siinä on 16 kaiutinta, joiden teho on 685 wattia. Audi-äänijärjestelmään verrattuna Bang & Olufsen Premium Sound System toimii VNC (Vehicle Noise Compensation) -toiminnolla, joka kompensoi sisämelua. Asiakkailla on myös mahdollisuus laajentaa äänikokemustaan milloin tahansa ominaisuuksilla, joita voidaan lisätä vastaavasti Functions on Demand -palvelun kautta
Audi Q5 on saatavana lisävarusteena myös konfiguroitava Head-Up Display (HUD) -tuulilasinäyttö. HUD pystyy näyttämään selkeästi ja ytimekkäästi monenlaista tietoa, kuten nopeutta, apujärjestelmiä, navigointiohjeita tai mediatietoja. Uudessa Audi Q5:ssä kuljettajat voivat ohjata autoa ja infotainment-toimintoja head-up Display -tuulilasinäytön kautta. Ohjaimet mahdollistavat myös luetteloiden selaamisen suoraan ohjauspyörän painikkeilla. Saapuvat puhelut voidaan myös näyttää Head-Up-näytössä, ja kuljettaja voi vastata niihin suoraan ohjauspyörän painikkeella. Lisäksi vastaavat HUD:n valikot näyttävät viimeksi soitetut puhelut. Mediaa ohjataan myös HUD:n kautta: viihdetilassa kuljettajat voivat valita esimerkiksi suosikkiradioasemansa tai podcastin käyttämällä luettelosäädintä.
Uusi Audi Q5 -perhe valmistetaan Audin tehtaalla San José Chiapassa, Meksikossa. PPC-portfolion sähköistämisen edetessä siellä valmistetaan myöhemmin myös osittain sähköistettyjä ladattavia hybridiversioita. Osana "360factory" -tuotantostrategiaa Audi panostaa voimakkaasti muun muassa kestävään kehitykseen. San José Chiapan tehtaalle on ominaista luonnonvaroja säästävä tuotanto ja se on kestävän vedenkäytön esikuva. Audi México on myös matkalla kohti CO2-neutraalia tuotantoa.
Suomessa Audi Q5 -mallisto tulee painottumaan vahvasti ladattavaan hybriditeknologiaan. Näiden malliversioiden myynti alkaa vuoden 2025 alkupuolella. Suomen tuontiohjelmaan tulee tarjolle myös TFSI -bensiinimoottorilla varustettu Audi Q5, mutta näillä näkymin TDI-tekniikalla olevat autot eivät kuulu Suomeen maahantuontiohjelmaan.
Suomen Audi Q5 myynnin aloituksesta, hinnoista ja eri moottorivaihtoehdoista tiedotamme syksyn 2024 aikana. Tuttu Audi Q5 Sportback -malli palaa myös markkinallemme ja siitä lisätietoja kerrotaan vuoden 2025 aikana.
Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi, [email protected], puh. 040 578 3924.