Siirry pääsisältöön

Ostoskori

Ostoskorisi ammottaa tyhjyyttään.

Löydät täytettä yli 3000 auton verran autohaustamme.

Valmiina viitoittamaan polkua – Audi esitteli Q6 e-tron offroad -konseptiauton

  • Ikoninen prototyyppi esittelee PPE-alustarakenteen potentiaalin

  • Äskettäin kehitetyt portaaliakselit mahdollistavat jopa 100 prosentin nousukulman; leveämpi raideväli ja lisääntynyt maavara luovat näyttävän ulkonäön

  • Audin toimitusjohtaja Gernot Döllner: "Erittäin tunteellinen uudelleentulkinta quattrolle"

Tämän vuoden maailmancup-viikonloppuna Kitzbühelissä, Itävallassa, Audi esitteli erittäin tunteellisen Q6-mallin. Audi Q6 e-tron offroad -konsepti, äskettäin kehitetty prototyyppi, voimalinjana kaksi sähkömoottoria, joiden yhteenlaskettu teho on 380 kW, voi kiivetä jopa 100 prosentin nousukulmia uudelleen suunniteltujen portaaliakselien ansiosta.

Debytoiva Q6 antaa esimakua mahdollisesta autosta progressiivisessa offroad-segmentissä. Maavaran kasvu 160 mm ja raidevälin kasvu 250 mm lisäävät sen näyttävyyttä.

Ensimmäisen koeajon jälkeen Audin toimitusjohtaja Gernot Döllner innostui: "Q6 e-tron offroad -konsepti on quattron uudelleentulkinta. Malli osoittaa, mitä potentiaalia alustamme voi tarjota kaikille sähköautoille jo tänään. Tämä auto voi vallata uusia alueita. Odotamme innolla asiakkaidemme reaktioita tähän erittäin tunteelliseen autoon."

Vaikka perinteiset portaaliakselit mahdollistavat noin 20-30 prosentin vääntömomentin kasvun pyörillä, Audin uusi suunnittelu lisää vääntömomenttia pyörillä 50 prosentilla. Tämä laskee auton huippunopeuden 175 km/h – riittävä maastoautolle – mutta mahdollistaa jopa 45 asteen nousukulmien kiipeämisen.

Innovaatiot alkavat aina oikean kysymyksen esittämisellä. Q6:n kohdalla se oli: kuinka voimme luoda erittäin tunteellisen sähköauton? Tämän kysymyksen synnyttämä auto sisältää neljä alusta alkaen kehitettyä portaaliakselia, jotka on integroitu etu- ja taka-akselien pyörännapoihin. Tämä vaati osittaisia muutoksia jousituksen linkkeihin. Portaaliakselit lisäävät yhdistetyn vääntömomentin kaikilla pyörillä (10 sekunnin huippu) 13 400 Nm:iin, mikä on yhteensä 4 400 Nm:n lisäys. Tämä on tapa kokea Vorsprung durch Technik – sekä tiellä että maastossa.

Audi Q6 e-tron toimii konseptiauton perustana ja on ensimmäinen tuotantomalli, joka on rakennettu Premium Platform Electric (PPE) -alustarakenteelle. Se on uusi vertailukohta sähköiselle Vorsprung durch Technikille. Audi Q6 -mallisarja ei ainoastaan loista vaikuttavalla ajo- ja lataussuorituskyvyllä, vaan asettaa myös standardit toimintamatkalle ja taloudellisuudelle.

Audi Q6 e-tron offroad -konseptiauto voidaan nähdä tositoimissa 1. helmikuuta 2025 F.A.T. Ice Race -kilpailussa ja @Audi Sportin sosiaalisen median kanavilla.

Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi, [email protected], 040 578 3924. Uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai Volkswagen-konsernille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.
Edellinen AKK ja Volkswagen Hyötyautot jatkavat pitkäaikaista yhteistyötään
SeuraavaTennistähti Emil Ruusuvuori jatkaa Porschen brändilähettiläänä

Aiheeseen liittyvää

DB2021AU00577 medium
25.4.2025 | Uutiset ja ajankohtaista

Volkswagen jatkaa 75-vuotisjuhlintaa Suomessa – ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla

Volkswagenin SUV-malliston suursuosikki ID.4 sai uuden varusteluversion: ID.4 Pro Comfort ja ID.4 Pro 4MOTION Comfort Takavetoinen ID.4 Pro Comfort hi...

309163 6000x4500
23.4.2025 | Uutiset ja ajankohtaista

911-mallin moderni toteutus historiaa kunnioittaen – ainutlaatuinen vapauden ja elämänilon tunne – Porsche 911 Spirit 70

1970-luvun ja 1980-luvun alun hengessä Eksklusiivinen värikonsepti: syvä vihreä väri Olive Neo modernilla vivahteella Ikonisen Pasha-kuvion uudelleent...

p GT3-MT RG25 0044 2
17.4.2025 | Uutiset ja ajankohtaista

Uusi Porsche 911 GT3 hallitsee Nordschleifen rataa – aika 6:56.294 minuuttia

Nopein manuaalivaihteinen tuotantoauto Nürburgringillä Edellinen kierrosennätys rikottiin yli 9,5 sekunnilla Uusi 911 GT3 manuaalivaihteistolla on noi...