Auton akun vaihto
Käynnistysakun, eli polttomoottorilla varustetun auton akun, käyttöikä on kokemuksemme perusteella keskimäärin viisi vuotta. Auton akun vaihtoa kannattaakin suunnitella viimeistään, kun auto on ollut käytössä viisi vuotta.
Auton ja lisälaitteiden käytöllä on vaikutusta akun käyttöikään. Jos auton akku on ison osan käyttöajasta alilatautunut, on kuluminenkin nopeampaa, ja tässä tapauksessa auton akun vaihto tulee nopeammin ajankohtaiseksi.
Alilataukseen johtavat yhdessä ja erikseen lyhyet päivittäiset ajomatkat ja runsas erilaisten virrankuluttajien (istuinlämmittimet, tuulilasin lämmitin, takalasinlämmitin, ratin lämmitin jne.) käyttö. Erityisesti seisontalämmittimen käyttö kuormittaa akkua, koska laitteen sähkönkulutus on täysin akun varassa ja latautuminen tapahtuu vasta seuraavan riittävän pitkän ajosuoritteen aikana.
Nykyaikaisissa autoissa, joissa elektroniikkaa on runsaasti, on sähkönkulutus myös ns. lepotilassa merkittävää. Eli auton pitkät seisonta-ajat johtavat myös akun alilataukseen.
Kannattaako auton akku vaihtaa, jos moottorin käynnistyvyydessä ei ole esiintynyt ongelmia?
Yleisesti mielletään, että akkuongelmat esiintyvät talvella kovilla pakkasilla, mutta myös kesän helteet tuovat esiin käyttöikänsä päässä olevan akun mukanaan tuomat ongelmat. Varmimmin ongelmat ovat ennaltaehkäistävissä, jos akun vaihdon ajoittaa ennen talven kovimpia pakkasia tai kesän kovimpia helteitä.
K-Auton merkkihuollossa vaihdetuille laadukkaille akuille myönnämme 2 vuoden varaosatakuun, joka kattaa siis lähes puolet akun oletetusta käyttöiästä.
Auton akkua uusittaessa on ensiarvoisen tärkeää, että akunvalvonnan ohjainlaite sopeutetaan uuteen akkuun, jotta järjestelmä voi hyödyntää uuden akun koko kapasiteetin ja lataustapahtumasta saadaan mahdollisimman optimaalinen uudelle akulle myös haastavimmilla ajoprofiileilla.