Pariskunta koeajoi täyssähköisen Porsche-farmarin ja hämmästyi: ”Fiilis kuin scifileffassa, mutta käytännöllisyys huippuluokkaa”
Urheilullinen Porsche Taycan Cross Turismo teki espoolaisiin Samiin ja Johannaan vaikutuksen monipuolisuudellaan. Koeajon aikana selvisi, että ylellisyys ja käytännöllisyys voivat kulkea käsi kädessä.
Espoolaiset Sami Saarelainen ja Johanna Puustinen ovat spontaanien pikku reissujen ystäviä.
Pariskunnalle erityisen mieluisia ovat hieman pääkaupunkiseudun ulkopuolella sijaitsevat päiväreissukohteet, joihin hurauttaa Espoosta omalla autolla alle tunnissa.
– Omalla autolla liikkuminen on kätevää, koska vaikka jokin paikka olisi periaatteessa lähellä, bussilla matkaan voi mennä kolminkertainen määrä aikaa, Johanna kertoo.
Menopelinä pariskunnalla on tähän saakka ollut hybridi, mutta hiljattain pariskunta halusi testata matkan tekoa täyssähköautolla.
Koeajoon valikoitui urheilullinen mutta lupaavan monikäyttöiseltä vaikuttanut luksusfarkku Porsche Taycan Cross Turismo.
Paljon matkustelevaa pariskuntaa kiinnosti, voisiko Porsche palvella heidän tarpeitaan. Ajamista rakastavan Samin mukaan urheilullisuus ja käytännöllisyys eivät nimittäin aina kohtaa autoissa.
– Olen kerran ajanut kaksipaikkaisella avoautolla neljän tunnin mökkimatkan kumppanin, koiran ja tavaroiden kanssa, ja voin sanoa, että siitä ei nauttinut kukaan, Sami naurahtaa.
Johanna ja Sami päättivät suunnata koeajollaan Inkooseen The Berg -ravintolaan, joka sijaitsee mäntymetsän keskelle viime vuonna nousseen The Bärö -saaristohotellin yhteydessä. Matka kohteeseen taittui mutkaisia maalaisteitä pitkin, joista kuskina toiminut Sami pitää kovasti.
Urheiluautolla mökkitielle
Jo ensivaikutelma Cross Turismosta oli lupaava. Sami pani merkille auton tyylipuhtaan ja sporttisen muotoilun sekä täysmustan värityksen, jota tummat vanteet korostivat. Myös ylellinen tikattu nahkaverhoilu ja penkit miellyttivät.
– Istuma-asento on matala, joten sitä tietää olevansa urheiluautossa. Penkeissä on kuitenkin paljon säätömahdollisuuksia, joten asennon voi säätää äärimmäisen mukavaksi. Pitkäkään matka ei tunnu missään, kun on näin hyvät oltavat, Sami sanoo.
Cross Turismo osoittautui 200 kilometrin matkalla myös erittäin monipuoliseksi.
Auton urheilullisuus pääse oikeuksiinsa asfaltilla, mutta ilmajousituksen ansiosta sillä voi suunnata myös sorateille. Autossa on tätä varten gravel-niminen ajotila, joka nostaa ilmajousitusta ja jäykistää iskunvaimennusta.
Suuri ja fiksusti suunniteltu tavaratila lisää monikäyttöisyyttä entisestään, sillä sinne mahtuvat vaikkapa kesämökkimatkan ostokset ja muut tykötarpeet.
Äänimaailma kuin scifileffasta
Sami mieltyi auton monipuolisiin teknisiin toimintoihin ja selkeään, kolmiosaiseen näyttöön, jonka voi kustomoida mieleisekseen.
– Esimerkiksi navigaattorin voi sijoittaa digitaalisella kojelaudalla niin, ettei kuskin tarvitse vilkuilla sivuille.
Koeajopäivänä Suomen kesä pisti parastaan, ja matka Inkooseen taittui auringon porottaessa lähes pilvettömältä taivaalta.
Koska Johanna ei omista ajokorttia, maisemat ja matkustusmukavuus ovat hänelle tärkeitä. Yksi viihtymiseen vaikuttavista yksityiskohdista on musiikki. Pariskunnalla on tapana vuorotella DJ:n roolissa pitkillä automatkoilla.
– Bosen äänentoisto oli suorastaan tajunnanräjäyttävä. Jopa hiljaiset biisit kuuluivat hyvin. Omassa autossamme joitain kappaleita ei viitsi edes soittaa, vaikkei äänentoisto edes ole huonoimmasta päästä, Johanna kertoo.
Äänimaailmaan tuo oman mielenkiintoisen lisänsä virtuaalisesti simuloidut moottoriäänet, joista Samille tuli mieleen lapsuuden scifileffojen ”tulevaisuuden autojen” humina.
– Ääni on tehty todella taitavasti, ja on siistiä, miten hienosti se mukailee kiihdyttämistä ja jarruttamista. Ääni on itselleni kuskina tärkeä yksityiskohta ja luo ajamiseen tunnelmaa.
200 kilometriä parin jätskitötterön hinnalla
Pariskunta pani matkan aikana merkille, että näyttävä auto on myös melkoinen katseenvangitsija. Inkoon keskustassa lomalaiset pysähtyivät toisinaan niille sijoilleen ihailemaan ohitse lipuvaa Porschea.
Urheilullisuus ulottuu Taycanissa kuitenkin pintaa syvemmälle. Cross Turismo -mallin 5,1 sekunnin kiihtyvyys tuntui Samin mukaan ”sisuskaluissa asti”.
Hän on ajanut voimakkaita urheiluautoja aiemminkin, mutta täyssähköauton kiihtyvyys teki vaikutuksen tasaisuudellaan.
Cross Turismon toimintamatka on yli 400 kilometriä, joten noin 200 kilometrin Inkoon-reissu välietappeineen olisi onnistunut ilman lataustakin.
Pariskunta halusi kuitenkin testata lataamista puhtaasta mielenkiinnosta, joten he piipahtivat kotimatkallaan Espoossa kauppakeskus Merituulen K-Lataus-pisteellä. Verkoston latausasemat on sijoiteltu näppärästi palveluiden läheisyyteen, jotta auton voisi ladata kätevästi muita päivittäisasioita hoitaessa.
– Autoilun edullisuus yllätti todella positiivisesti. Laskimme, että matkan hinnaksi tuli noin yhdeksän euroa eli parin jätskitötterön verran. Huomattavasti Porschea pienemmän hybridimme bensat maksaisivat samalla matkalla tuplasti, Johanna sanoo.
Pariskunta pitää koeajopäivää kaikin puolin onnistuneena. Perillä nautitut ahvenfileet ja uudet perunat maistuivat erinomaisesti, ja auto ylitti odotukset.
– Eniten miellytti se, ettei auto ole kompromissi, vaan hyvä yhdistelmä käytännöllisyyttä ja urheilullisuutta. Samalla autolla voi mennä niin ajoradalle kuin mökillekin, Sami sanoo.
Tutustu Porsche Taycan Cross Turismo malliin ja katso eri hankintavaihtoehdot
Tutustu Porsche Taycan Cross Turismo -kokemusten lisäksi myös muiden mallien sähköautokokemuksiin.