Akun lataaminen talvella
Kylmät ilman ja pakkanen rasittavat akkuja, ja täyssähköautossa saattaa niiden lataus siksi hidastua. Kerromme tässä, mitä sähköautoilijan kannattaa ottaa huomioon, kun ladataan kylmällä ilmalla.
Kun talvipakkaset tulevat, sähköauton akku ei aina saavuta maksimaalista lataustehoa. Valmistajan ilmoittama maksimilatausteho määritetään nimittäin testiolosuhteissa, joissa ulkolämpötila on noin 23 astetta ja akun varaustila viisi prosenttia. Kun olosuhteet ovat toisenlaiset, myös latausteho voi poiketa normaalista.
Kun esimerkiksi 58 kWh:n akulla varustettua autoa ladataan lämpötilan ollessa 20 astetta ja varaustason ollessa 10 prosenttia, akku saavuttaa 100 kW:n maksimilataustehon. Mutta jos lämpötila on nollassa ja akun varaustaso latauksen alkaessa 10 %, latausteho on aluksi noin 40 kW. Kun akku lämpenee, latausteho nousee. Myös aktiivinen lämmönhallinta auttaa tehon nousemisessa.
Myös sillä on merkitystä, kuinka tyhjä akku on. Melkein tyhjä akku latautuu suuremmalla teholla kuin täydempi. Kun auton lataus aloitetaan varauksen ollessa viisi prosenttia, latausteho on 100 kW. Mutta jos varaustila on 50 % latauksen alkaessa, maksimilatausteho on vain noin 70 kW.
Näin onnistut pikalatauksessa:
Esilämmitä akku. Kun määrittelet autolle lähtöajan, se esilämmittää sisätilat ja akun valmiiksi.
Huomioi akun varaustila. Pyri saapumaan pikalatauspisteelle, kun varaustaso on alle 30 %, HPC-suurteholatauspisteelle jopa alle 20 % varaustasolla.
Lataa lyhyitä latauksia noin 50 prosenttiin tai enintään 80 prosenttiin. Säästät aikaa, kustannuksia ja akkua.