Sähköauton akku ajomatkojen pituuden mukaan
Ajatko paljon lyhyttä matkaa kaupungissa, teetkö toisinaan mökkireissuja vai oletko paljon tien päällä pitkillä matkoilla? Nämä asiat vaikuttavat siihen, millainen akku sähköautossasi olisi hyvä olla. Esittelemme kolme esimerkkiä erilaisten tarpeiden mukaisista akuista. Myös autojen latausajoissa on eroa, sillä erilaiset akut ottavat tehoa vastaan eri nopeuksilla. Esittelemme kolme esimerkkiä erilaisten tarpeiden mukaisista autoista
Autot alle 250 km:n toimintamatkalla
Meistä suurin osa on työmatka-autoilijoita, jotka ajavat autolla päivittäin noin 50 kilometriä. Ensin viedään lapset kouluun, sitten toimistolle ja kaupan kautta takaisin kotiin. Silloin riittää hyvin esimerkiksi 45 kWh:n akulla varustettu täyssähköauto, jonka käytännön toimintamatka on 230–330 kilometriä.
Tässä tapauksessa autoa kannattaa ladata pari kertaa viikossa nopealla kotilatausasemalla.
Myös työpaikka on hyvä vaihtoehto lataamiselle, jos työnantaja on tarjonnut latauslaitteet pysäköintipaikalle. Lisäksi lataaminen onnistuu tietysti kauppareissun aikana esimerkiksi K-Lataus-asemalla.
Autot 250–400 km:n toimintamatkalla
Ajatko päivän aikana parisataa kilometriä tai pitempiä matkoja silloin tällöin vaikkapa mökille? Siinä tapauksessa noin 55-65kWh:n akulla varustettu täyssähköauto on hyvä valinta. Sellaisen käytännön toimintamatka on 300–420 kilometriä.
Auton lataus tapahtuu silloin joka toinen tai joka kolmas päivä kotona, lomapaikassa tai pidemmän matkan aikana kerran suurteholatauspisteellä 20–30 minuutin ajan. Sellainen onkin reissussa juuri sopivan pituinen tauko.
Autot yli 400 km:n toimintamatkalla
Kun käytössäsi on suurella akulla varustettu täyssähköauto, voit ajaa huoletta pitkiäkin työ- tai vapaa-ajan matkoja. Auton käytännön toimintamatka on silloin 390–550 kilometriä.
Esimerkiksi 800–1 000 kilometrin matkalla sähköautoa tarvitsee ladata vain pari kertaa. Se on jo kuljettajankin kannalta järkevää, jotta jaksaa ajaa koko matkan. Mutta toki tiheämmätkin tauot ovat hyväksi.
Kun ajat pitkää matkaa, kannattaa käyttää suurteholatauspisteitä. Niistä K-Lataus-verkoston suurteholatauspisteet sijaitsevat K-ryhmän kauppojen yhteydessä pääväylien varrella.
Huom. Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.