nav/icon-menuCreated with Sketch.
DB2020AU01889

Autokaupan ja autoalan palveluiden edelläkävijä

Autokaupan strategisena päämääränä on kasvaa markkinoita nopeammin ja parantaa kannattavuutta. Tähän pyrimme kasvattamalla liiketoimintaa yhteistyössä Volkswagen-konsernin kanssa sekä vahvistamalla markkina-asemaamme koko autoliiketoiminnan arvoketjussa.

Vuosi 2020

Ladattavien hybridien ja täyssähköautojen kysyntä vahvistui

K:n markkinaosuus vuonna 2020 Suomessa oli 16,9 % (henkilö- ja pakettiautot) ja se kasvoi loppuvuotta kohti osaltaan uudistuneen ja kysyntään hyvin vastaavan mallistonansiosta. Erityisesti uusien täyssähköautojen ja ladattavien hybridien kysyntä kasvoi jamuun muassa täyssähköisten Volkswagen ID. 3:n ja Porsche Taycanin kysyntä oli ennätyksellinen. Edustamiemme täyssähköautojen osuus kaikista rekisteröidyistä täyssähköautoista oli 34,1 % (henkilö- ja pakettiautot). Volkswagen oli eniten rekisteröity täyssähköautomerkki vuonna 2020 ja Suomen toiseksi eniten rekisteröity henkilö- ja pakettiautomerkki. Kuorma-autoissa markkinaosuus oli 2,9 % (yli 6 tn).

Käytettyjen autojen kysyntä kasvoi vuoden aikana selvästi. Hyvistä, vähän käytetyistä autoista oli pulaa markkinoilla, mikä nosti käytettyjen autojen hintoja. Käytettyjen autojen tuonti ulkomailta jatkui edelleen, vaikka niistä oli pulaa Euroopan laajuisesti. Huolto- ja varaosapalveluiden myynti oli hyvällä tasolla. Jälkimarkkinoinnin osuus liikevaihdostamme on noin 20 %. . Oma leasing-autokantamme kasvoi yli 3 000 autoon ja olemme nyt yksi Suomen suurimmista leasing-palveluiden tarjoajista.

K-Lataus-verkosto hyvä esimerkki yhdestä yhtenäisestä K:stä

K-ryhmä haluaa olla autoilun edelläkävijä ja helpottaa asiakkaidensa vastuullisia valintoja myös sähköautoilussa. K-ryhmä jatkoi vuonna 2018 lanseeratun K-Latausverkoston rakentamista ja vuoden 2020 lopussa se kattoi jo lähes 280 peruslatauspistettä ja yli 100 pikalatauspistettä lähes 80 K-kaupan, sekä ruoka- että rautakaupan, yhteydessä. Noin 30 % kaikista Suomen julkisista pikalatauspisteistä on K-Latauspisteitä. Kaikki K-Lataus-verkoston asemilla ladattava sähkö on uusiutuvaa, kotimaista tuulivoimaa. Näistä latauspisteistä ladatulla uusiutuvalla sähköllä on ajettu arviolta 6 miljoonaa kilometriä.

UUDISTUVA MALLISTO

K-Auton edustamien merkkien uudistuva ja laajeneva mallisto vahvistaa kilpailukykyämme. Vuonna 2020 uusina malleina markkinoille tulivat muun muassa:

  • Volkswagen: täyssähköauto ID.3, T-Roc Cabriolet, Arteon Shooting Brake ja Touareg R ladattava hybridi sekä Volkswagen Golfin mallisto
  • Audi: Audi e-tron Sportback, Audi A3 Sportback ja Sedan -mallit
  • SEAT ja CUPRA: SEAT Leon ja Leon Sportstourer, CUPRA Leon ja Leon Sportstourer, CUPRA Formentor
  • Porsche: Taycan, 911 Turbo, 911 Targa, Panamera 4
  • Volkswagen Hyötyautot: Grand California 600 ja 680 -matkailuautot sekä uusi up! Cargo –pakettiauto

Olemme osa K-ryhmää

Kesko on suomalaisen kaupan alan edelläkävijä, joka toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Konsernin toiminnan ytimessä ovat laatu ja asiakaslähtöisyys.

Lue lisää
Kesko kuvituskuva
Matti Virtanen

"Automarkkinat, autoilu ja liikkuminen ovat jatkuvassa muutoksessa. Strategisen kumppanuutemme yhden maailman suurimman autonvalmistajan, Volkswagen-konsernin kanssa, ja kattavan ja uudistuvan merkki- ja mallivalikoimamme ansiosta olemme olleet jo pitkään markkinajohtaja Suomen autokaupassa.

Meillä on autotoimialalla tuore strategia, jonka keskiössä on asiakaskokemuksen nostaminen alan parhaaksi, digitaalisten palveluiden ja perusasioiden laittaminen kuntoon.

Näiden kautta meillä on autotoimialalla erinomaiset mahdollisuudet positiiviseen kehitykseen jatkossa."

Matti Virtanen, K-ryhmän autokaupan toimialajohtaja